Hier moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands fiets

Hier moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands fiets

Nieuws

dinsdag 8 januari, 2019

Een gloednieuwe fietsen/" 7136 target="_self">fiets kopen bij een dealer is niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig zijn er – zowel via internet als rijwielhandelaren – prima tweedehands fietsen te koop. Maar om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt, moet je wel weten waar je op moet letten.

Het veiligste is natuurlijk om een tweedehands fietsen/" 7136 target="_self">fiets bij een rijwielhandelaar aan te schaffen. Daar kun je desgewenst je oude fietsen/" 7136 target="_self">fiets inleveren, ben je er zekerder van dat de fietsen/" 7136 target="_self">fiets niet gestolen is en weet je zeker dat je er terecht kunt voor onderhoud en reparatie. Toch een fietsen/" 7136 target="_self">fiets via internet kopen? Vraag dan het serienummer op: je kunt dan controleren of de fietsen/" 7136 target="_self">fiets niet als gestolen is opgegeven en wat de nieuwprijs was.

De zoektocht naar een goede en geschikte tweedehands fietsen/" 7136 target="_self">fiets moet beginnen met de vraag ‘Waar wil ik de fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor gebruiken?’. Dit bepaalt namelijk voor een deel al het type fietsen/" 7136 target="_self">fiets waar je naar op zoek moet. Voor korte afstanden – woon-werkverkeer en boodschappen – voldoet een stadsfiets, maar voor lange afstanden, zoals recreatieve fietstochten of misschien zelfs een fietsvakantie, is een hybride- of toerfiets geschikter.

Heb je een mooie fietsen/" 7136 target="_self">fiets gevonden? Let dan op de volgende zaken.

De juiste maat

Fietsen zijn er in alle soorten en maten en het is heel belangrijk dat de fietsen/" 7136 target="_self">fiets de juiste maat heeft voor jou. Dit begint bij de hoogte van het zadel en het stuur: kunnen deze op de juiste hoogte gezet worden? Een proefrit moet dit uitwijzen. Heeft de fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor jou niet de juiste maat? Kijk dan verder.

Eerste inspectie

Je begint bij het frame. Kijk goed of deze niet kromgetrokken is en geen scheuren of barsten vertoont. Controleer vervolgens de fietsen/" 7136 target="_self">fiets op roestplekken: verroeste onderdelen zijn zwakke plekken en kunnen er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat het stuur en het zadel niet meer te verstellen zijn.

Verlichting en remmen

Daarnaast is het natuurlijk van belang dat de belangrijkste veiligheidssystemen van de fietsen/" 7136 target="_self">fiets werken: de verlichting en de remmen. Controleer of de remmen goed reageren en niet te veel slijtage vertonen.

Kapotte verlichting is relatief goedkoop te vervangen, maar remmen zijn vaak wat ingewikkelder en duurder om te vervangen of repareren. Bedenk dus goed of je de fietsen/" 7136 target="_self">fiets deze extra investering waard vindt als de remmen of verlichting niet goed werken.

Controleer vervolgens de volgende onderdelen:

  • Wielen: zit er geen slag in? En zitten de spaken goed vast? Controleer ook of er niet te veel speling in de wielen zit en of ze soepel draaien.
  • Banden: zijn deze nog in goede staat?
  • Lagers: zit er geen speling in?
  • Ketting: staat deze strak genoeg? En verkeert hij nog in goede staat?
  • Tandwielen: verkeren ze in goede staat?
  • Versnellingen: schakelt de fietsen/" 7136 target="_self">fiets goed en soepel?
  • Kabels: kijk de kabels na op knikken en breuken.
  • Stuur: draait het stuur soepel naar links en rechts? Bij het schuin houden van de fietsen/" 7136 target="_self">fiets hoort het stuur uit zichzelf die kant op te vallen.
  • Voorvork: hier hoort geen speling in te zitten. Controleer dit goed.
  • Trapas en pedalen: beweeg de cranks heen en weer om te kijken of er geen speling in zit. Dit geldt ook voor de pedalen: deze moeten vrij zijn van speling en soepel kunnen bewegen.

Deze fietsen kun je beter niet kopen

De Fietsersbond raadt af om luxe stadsfietsen met een verende voorvork en zadelpen te kopen. Dit omdat de kwaliteit van deze onderdelen bij stadsfietsen nog weleens te wensen overlaat. De verende delen krijgen snel speling, wat ten koste gaat van de veiligheid en het fietscomfort. Ook rollerbrakes bij dit soort fietsen zijn af te raden: deze remmen minder goed.

Bron: Fietsersbond


Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *