Getest: Isaac Torus Xplore

Getest: Isaac Torus Xplore

Oef chique vormen. Het eerste wat we denken wanneer we de Torus Xplore ophalen. Isaac, tegenwoordig een beetje Nederlands onder de vleugels van het limburgse Tehava. Vroeger Deens en het luxe alternatief voor de knalharde aluminium Principia modellen. De Torus is het eerste gravel avontuur wat Isaac op de markt brengt en heeft er een mooi volledig carbon exemplaar van gemaakt. We nemen hem mee op pad.

We hebben inmiddels al heel wat gravelbikes aan de tand mogen voelen. Kort door de bocht kun je ze allemaal indelen in twee categorieën. Of het is een veredelde mountainbike met krom stuur. Een avontuurlijke vakantie fietsen/" 7136 target="_self">fiets waar je ook mee over de singletracks kunt scheuren. Is het dat niet dan lijkt het vaak meer op een te lange cross fietsen/" 7136 target="_self">fiets of racefiets met dikke banden. Een snel stijf apparaat met 1x aandrijving en schijfremmen. De Isaac valt in die laatste categorie. Al bij de eerste meter merken we dat er gang in dit apparaat zit. Of dat een pre is voor een gravelbike, daar valt over te discussiëren maar lekker is het wel. Je krijg op de snellere paden al gauw het gevoel de elleboogjes te buigen en gas te geven.

Frame en geometrie

Even terug naar de techniek. Het eigen frame, gemaakt uit HM Nano Quad Carbon (ja ja) heeft opvallend mooie vormen. Het kader weegt net geen 1200 gram. Niet heel licht, wel degelijk. Aan de voorkant zien we een stevig taps toelopend balhoofd met daaronder een opvallend smal eigen vorkje. De ‘fourche’ met direct mount bevestiging voor de Sram Force schijfrem is zo smal om bij te dragen aan het comfort. Wij vinden het vooral erg fraai ogen. Dat comfort, daar komen we later op terug.

Aan de achterkant van de fietsen/" 7136 target="_self">fiets wederom dunne buisjes. Afgeplatte modellen vormen de staande achtervork. Mooi geboden exemplaren doen dienst als liggende achtervork. Hierop is ook de achtervork gemonteerd. De zitbuis is afgekort aan de bovenkant en de zadelpenklem is geïntegreerd in het frame. Mooi zeker, de praktijk wijst echter uit dat het lang niet altijd handig is.

Het frame is aan de korte kant, compact. De balhoofdbuis is met 71,5 vrij steil voor een gravelbike. Dat maakt hem fel in stuurwerk maar wordt ook ieder foutje of met lef ingezette bocht afgestraft. Aan de achterkant zijn wat millimeter toegevoegd om de fietsen/" 7136 target="_self">fiets wat extra stabiliteit te geven. Al met al een vrij agressieve geometrie. Niet bepaald toergericht.

Qua comfort zijn er behoorlijk wat kleine details toegevoegd, of juist weggelaten om het comfort te bevorderen. De gebogen vormen, dunne buizen en lange smalle zadelpen. Allemaal flexen ze er lustig op los om zoveel mogelijk trillingen te dempen. Al die kleine fracties vormen samen een behoorlijk rustig geheel. De bandendruk blijft helaas toch een veel bepalendere factor of de fietsen/" 7136 target="_self">fiets als het om comfort gaat. Een barretje meer of minder levert vele malen meer winst op dat alle features in dit frame bij elkaar.

Wielen en banden

Rondom een set DT Swiss C1800 wielen vinden we een paar Challenge Strada Bianca banden terug. Snelle semi slicks met licht zijnopje waarvan de toppen in de bochten lekker flexen. Met 38 millimeter is het een flink geupgrade crossband. Persoonlijk vind ik 38 ers voor een gravel fietsen/" 7136 target="_self">fiets vrij smal. Je beperkt je hiermee toch tot de wat snellere parcoursen. Ook het comfort level is een stuk lager dan met pakweg een setje 42 ers. De Strada Biancha banden zijn snel lopende modellen waarmee ook een ritje over de weg geen enkel probleem is. Lek rijden is wel een dingetje. De Challenge banden zijn vrij dun. Ga je naar het buitenland / rotsachtig gebied. Monteer dan een setje stevigere banden.

Hoewel er nu ‘maar’ 38 millimeter brede banden zijn gemonteerd kan de Isaac en maatje meer ook aan. We probeerde een set 42 millimeter en dit werkte goed. Breder adviseren we niet aangezien de ruimte rondom de liggende achtervorken wel heel beperkt wordt.
Zoals al gezegd gebruikt Isaac DT Swiss C1800 wielen in deze fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Hoepels waar we weinig over kunnen melden. De DT wielen zijn net als bijna alles wielen die in Bieles, Zwitserland van de band lopen zo goed als onderhoudsvrij, redelijk licht en oerdegelijk. Deze dus ook.

Groep en componenten

Een gravel fietsen/" 7136 target="_self">fiets met Shimano componenten is eerder uitzondering dan regel. Het is dan ook geen verrassing om ook op de Torus een Force CX1 groepset terug te vinden. Aan de groepset is terug te zien dat Isaac met de Torus vooral focust op het snellere werk. Een 42 tands kettingwiel aan de voorzijde gecombineerd met een 10×42 cassette. Lekker, zo rijdt je 1:1 en kom je bijna overal boven. Ook als het wat avontuurlijker wordt. Op de site staat de fietsen/" 7136 target="_self">fiets overigens afgebeeld met een 11×36 cassette. In combinatie met het 42 tand kettingwiel wat aan de zware kant lijkt ons. Het voorblad had om die reden van ons ook prima 38 of 40 tands mogen zijn.

De remmen en overige onderdelen zijn alle Sram Force. Een direct mount caliper voor en achter met mooi bijbehorende schijfjes. Genoeg remkracht en bewezen kwaliteit. De overige onderdelen komen bij Isaac uit eigen beheer. Fraai stuurpennetje, zadelpen idem. Het zadel is wat aan de harde kant en biedt redelijk weinig ondersteuning. Een verbeterpunt.

Rijeigenschappen

Op pad met dat ding. We rijden een paar stevige tochten met de fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Op divers terrein maar alle binnen (of op) de landsgrenzen. We cruisen over de heide, rijden dedicated gravel en proberen wat delen van mountainbikeroutes. Op wortels worden we genadeloos afgestraft. Omlaag die bandendruk. Meer als 3 bar hoeft er niet in de banden. Dan kom je geen hobbel meer over. De bochten dan. Met de lagere bandenspanning verloopt het insturen eveneens een stuk soepeler. En dat ging sowieso al behoorlijk lekker. De Isaac is namelijk vooral een uitgerekte racefiets. Een strakke racer die je in een oogwenk van links naar rechts kwakt en overal zonder mokken heen stuurt.

KOM-Hunting

Dat rappe gevoel is fijn, het geeft je het gevoel vooruit te willen. En dat ontbreekt nog wel eens bij gravel fietsen. De keerzijde hiervan is het ontbreken van het vrije ‘vakantiegevoel’ dat de meer avontuurlijke gravel fietsen je geven. We sturen een lange rechte gravel strook op. Ongemerkt schakel is op. Ik weet waar het strava segment hier begint en dit lijkt me de ideale fietsen/" 7136 target="_self">fiets om eens tekeer te trekken. De tegenwind speelt me parten maar de Torus Xplore voelt zich lekker in zijn sas als hij de sporen krijgt. Een racebak is het!

Conclusie

Zoals al beschreven heeft Isaac met deze eerste gravel fietsen/" 7136 target="_self">fiets vooral een oversized crossfiets gebouwd. Een fietsen/" 7136 target="_self">fiets waar je prima mee kunt gravelen over de veluwe, richting de Sallandse heuvelrug of een tammere tocht in de Ardennen. Het ruigere werk zal echter een behoorlijk hobbelige ervaring gaan worden. De Torus is fraai afgewerkt, glad en strak. Echter zijn er ‘maar’ twee bevestigingen voor bidonhouders. Geen montage mogelijkheden op de voorvork of oogjes voor dragers op deze fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Een Torus Xplore+ met 650B compatibiliteit, mogelijkheid voor een 3e en 4e bidonhouder en interne dropperpost zou een mooie toevoeging aan het assortiment zijn.

+ rete strak
+ wielen
– hobbel de bobbel
€3.199,-
isaac-cycle.com

Share this post