Getest: BH Gravel X, kleurrijk en bijzonder wendbaar

Getest: BH Gravel X, kleurrijk en bijzonder wendbaar

Wat is er nu mooier dan met een paar vrienden de hele dag op pad gaan met de gravelbike? Lekker cruisen over zandwegen, grindpaden en asfalt, afgewisseld met stukjes singletracks door de bossen. Met de BH Gravel X beleef je nog veel meer gravelplezier, want deze Spanjaard wringt zich letterlijk in allerlei bochten.

Handig hoor, zo’n fietsen/" 7136 target="_self">fiets in knaloranje. Kun je hem tenminste makkelijk terugvinden tijdens een druk gravelevent. Wel jammer dat deze kleur vanaf volgend jaar niet meer verkrijgbaar is: BH frist het palet in 2022 op, maar het frame blijft verder ongewijzigd. Leuk weetje: BH lakte tot voor kort de fietsen van BMW. Daarbij gebruikten de Spanjaarden innovatieve laktechnieken die ze leerden van de autofabrikant uit Beieren. Die heeft de fietsbusiness inmiddels alweer vaarwel gezegd, maar BH maakt nog altijd dankbaar gebruik van de opgedane lakkennis.

BH Gravel X

De BH Gravel X heeft een vrij lage stackwaarde: je zit hierdoor voor gravelbegrippen redelijk diep. In combinatie met de korte bovenbuis krijg je een wat nerveuze fietsen/" 7136 target="_self">fiets. In singletracks met korte bochten stuurt dit heel direct, al is het wel oppassen: ik raakte een keer met de neus van mijn schoen de voorband. Op rechte stukken en in doorlopende bochten is het een beetje zoeken naar het relaxte ‘gravelgevoel’.

En dat terwijl de Gravel X toch compleet is voorbereid op tochten die verder gaan dan je lokale rondje. Op de bovenbuis kun je een tasje kwijt, en er zijn nokjes voor bagagedragers aan zowel de voorals de achterzijde.

BH Gravel X

De Shimano GRX Di2 1×11-groepset functioneert perfect en snel. De achterderailleur kan tegen een stootje en doet eerder denken aan een mtb-model dan aan een raceversie. Dankzij de hoge gripribbels bieden de GRX-shifters veel grip. Ze zijn voorzien van de zogenaamde Servo Wave-techniek, die maakt dat je extra direct en krachtig kunt remmen. Het zijn inmiddels mijn favoriete raceshifters geworden.

Het gemonteerde gravelstuur van BH kan me dan weer niet bekoren. Met je handen op de shifters is het op zich prima toeven, maar de flair is wat vreemd en de uiteinden lopen maar heel kort door, waardoor je altijd hoog in de bocht moet rijden. Je mist eigenlijk gewoon een stuk stuur.

Specificaties BH Gravel X
• Pluspunten: lichtvoetig, fijne schakelgroep
• Minpunten: je mist een stukje stuur, nerveus stuurgedrag
• Prijs €3699,99
• Frame/voorvork: carbon/carbon
• Gewicht: 9,15 kg (excl. pedalen)
• Groep: Shimano GRX Di2 1x11s, FSA Omega-crankstel 40, 11-42, 160/140mm.
• Wielen: Shimano WH-RS370-TL Disc
• Banden: Hutchinson Touareg 40 mm
• Zadel en -pen: Prologo AGX/BH Lite Gravel
• Stuur en -pen: BH Lite Gravel
• Maten: SM,MD,LA,XL

Meer informatie vind je hier.

Dit is een artikel uit fietsen/" 7136 target="_self">Fiets 12. Bestel het magazine hier.

Share this post