E-bikes zijn niet gemaakt voor 65-plussers

E-bikes zijn niet gemaakt voor 65-plussers

Nieuws

maandag 30 april, 2018

Met het grote aandeel 65-plussers onder dodelijke slachtoffers met een e-bike, rijst de vraag of e-bikes wel geschikt zijn voor deze doelgroep. Fietsenmaker Erik Jan Dijkman vindt van niet.

Volgens Dijkman komt dit door een ontwerpfout van de populaire elektrische fiets. Ongeveer 15 jaar geleden verdween de gewone stadsfiets en kregen nieuwe fietsen een zogeheten sportieve geometrie. Waar je bij de stadsfiets nog gewoon rechtop zat, vereist de sportieve fietsen/" 7136 target="_self">fiets een actievere houding waarbij je voorovergebogen zit. Dit sportieve model is vervolgens door veel fabrikanten elektrisch gemaakt.

De gevolgen voor 65-plussers

Veel 65-plussers kunnen die houding niet of slechts beperkt aannemen. Daarom verstellen zij het stuur zodat zij rechtop kunnen zitten. Maar dit heeft een negatieve invloed op het stuurgedrag: de fietsen/" 7136 target="_self">fiets gaat dan zwabberen en krijgt zenuwachtige stuurbewegingen.

Dit maakt veel e-bikes niet geschikt voor deze groep mensen. Volgens Dijkman zijn er maar weinig e-bikes te koop die een geschikt frame hebben voor veilig stuur- en rijgedrag bij het rechtop zitten. En dit is nog niet eens het grootste probleem van de fietsen: ze zijn vooral veel te zwaar en gaan te hard.

Een e-bikecursus helpt hier niet bij. Dit komt door het verminderde coördinatievermogen van de meeste 65-plussers waardoor zij niet alle nodige handelingen gelijktijdig kunnen uitvoeren. En de hoge snelheid van de fietsen maakt dit extra moeilijk.

Geen aandacht voor de functie van de fietsen/" 7136 target="_self">fiets

In folders en andere reclamevormen wordt één ding al snel duidelijk: fabrikanten richten zich vooral op de uitstraling van een fietsen/" 7136 target="_self">fiets: stoer en sportief is de norm. Advies over het frame of de functie van de fietsen/" 7136 target="_self">fiets ontbreekt in vrijwel alle gevallen.

Dit is overigens niet alleen een probleem van fabrikanten. Ook de Fietsersbond maakt zich hier volgens Dijkman schuldig aan. Met geplande verbeteringen in de fietsinfrastructuur en investeringen in educatie om ongevallen terug te dringen laat de organisatie volgens hem zien dat ze geen aandacht besteedt aan de verschillende soorten fietsen.

Het advies?

Koop nooit een e-bike zonder een proefrit te maken op meerdere modellen en deze goed met elkaar te vergelijken. Let hierbij vooral goed op rijhouding en stuurgedrag.

Bron: Volkskrant


Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *