Review: Rose Pro SL 105

Review: Rose Pro SL 105

Er zijn nogal wat merken in Duitsland die racefietsen aanbieden. Het meest populaire en bekend  is ongetwijfeld Canyon uit Koblenz. Een kilometer of tweehonderd naar het noorden ligt Bocholt; daar zetelt de firma Rose.

‘Räder’

Het heeft een uitgebreide webshop en een zeer nette echte winkel. Naast racefietsen, MTB’s en e-bikes van het eigen merk kun je daar ook terecht voor kleding en accessoires. Maar hier gaat het over deze glanzend rode racer. Rose Bikes verkoopt eigenlijk alleen maar ‘custom’ fietsen. Het hecht zeer veel waarde aan de juiste maat en afmontage. Logisch natuurlijk, maar in deze snel veranderde tijden waar klanten steeds minder tijd en geduld lijken te hebben en concurrenten wel compleet gemonteerde ‘räder’ verkopen is het zaak om mee te gaan. En dus is er een selectie ‘Bike Now’ modellen. Fietsen die grotendeels voor gemonteerd zijn en in principe zo de weg op kunnen.

Pro SL

Waaronder deze Pro SL. De aluminium opstapper binnen Rose. In 2016 voorzien van een nieuw frame met ‘dikke’ onderbuis heeft een wat modernere look gekregen. Niet meer vooral rond, maar taps toelopend naar de balhoofdbuis en het bracket. Daarnaast is de aansluiting van de achtervork een centimeter of vijf naar beneden verplaatst. De kabeldoorvoer door de balhoofdbuis is gelijk aan het oude model, maar aan de onderzijde lopen de twee derailleurkabels net wat anders. Gebleven zijn het bracket met de pressfit lagers en de doorvoer van de remkabel door de bovenbuis. Vooraan stuurt een lichte full carbon voorvork je de goede kant op. Mooi: de Pro SL is er maar liefst in acht maten. Tot aan 65 centimeter!

105

De Pro SL is er in het rood en zwart. De afmontage die Rose heeft geslecteerd is die van de Shiman0 105 groep. En dan de vorig jaar geïntroduceerde 11-speed 7000 105. Die ziet er bijna hetzelfde uit als de Ultegra 8000 en schakelt net zo snel. ‘105’ is eigenlijk altijd goed. Daarnaast heeft Rose voor delen van Ritchey, Mavic en Selle Italia gekozen. Bij ‘Bike Now’ is de Pro SL standaard afgemonteerd met 50/34, 11/32, lange slag GS 105 achterderailleur en een Road Streem II ‘ergo’ stuur. Dit is gedaan op basis van alle eerdere bestelde fietsen; de meeste fietsers kiezen ook bij de custom modellen voor deze ‘bak’.

1100 euro

Wat krijg je voor zo’n 1100 euro? Meer dan je zou verwachten. Technisch is die prima in orde. We reden op een 57er. 1500 gram voor het frame, de vork weegt 350 gram, compleet 8,50 kilo. De torsiestijfheid is met 153 nm heel hoog wat garant staat voor een hoge stabiliteit. De geometrie is meer ‘marathon’ dan ‘criterium’: bovenbuis 558 cm, staande buis 535, ztihoek en balhoofdhoek respectievelijk 73,5 en 72,5 graden en stack en reach 558 en 389. Bij de 57 past ook de 18 centimeter lange balhoofdbuis. Mede door het Ritchey stuur zit je daardoor wat minder diep en uitgestrekt dan op een pure ‘knal’ fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Maar zo’n ‘knal’ fietsen/" 7136 target="_self">fiets is dan weer vooral voor pure wedstrijdrijders. Strak sturen kan prima met de Pro SL. Voor wie? Voor iedereen die valt voor ‘rood’(of zwart), graag wil fietsen en zich totaal geen zorgen wil maken over zijn of haar materiaal. O ja: het is 1117 euro om precies te zijn. De Pro SL is er trouwens ook met schijfremmen voor circa 400 euro meer. www.rosebikes.nl

Share this post