Review: Massini Richmond +

Review: Massini Richmond +

Wie de achternaam van de motor in het achterwiel via Google intypt komt snel uit bij een beeltenis van een wielrenner: Nairo Quintana. Louter figuratief, aangezien deze kleine klimmer geen motor in het achterwiel van zijn Canyon heeft voor zover wij weten. En anders zou je het wel zien.

Keyde is een handelsnaam van Zhejiang Chaoji Electric Technology Co. Ltd uit China. Een producent die sinds 1993 actief is met het ontwikkelen en produceren van ‘kits’ voor E-Bikes. Het levert motoren, accu’s en alle benodigde ‘hard’ en software. We vinden de Keyde motor in een Massini Richmond. Massini is het eigen merk van Salden uit Limbricht. Deze winkel is -zo kunnen we toch wel stellen- een van de eerste wielersport zaken die de potentie van de extra aandrijving ontdekt hebben. Er werden in het begin vooral de ‘Fabian’ motortjes ingebouwd -die van het Oostenrijkse Gruber. Toen -en dan hebben we het over 2010- waren deze inbouw ‘masjientjes’ vooral een manier om illegaal harder (omhoog) te fietsen. Ook nog extra gevoed door het voorval met de Belgische veldrijdster Femke Vd D.

Achteraf inbouwen

Ondertussen heeft de hele rijwielindustrie zich op de E-MTB en E-Road gestort en is er stilaan minder sprake van ‘valsspelen’. Bij Salden merken ze dat ook; ze zijn ook bezig met het ontwerpen van een E-Road met middenmotor. Echter, ze leveren ook nog steeds inbouwkits. Waaronder deze Keyde. Een 250 watt motor in het achterwiel, gespaakt in carbon achtervelg en een 11-speed cassettenaaf. Hiermee kun je van iedere racefiets een e-racefiets maken. De naaf weegt circa 1800 gram en zit vast met twee bouten in de standaard achterpatten. Kan dat? Ja, als je het met beleid doet natuurlijk.

De 1,3 kilo lichte accu zit lekker praktisch in de tweede bidonhouder op de staande buis. Daarvandaan lopen stroomkabels deels binnendoor naar de achternaaf en binnendoor naar de duidelijke display op het stuur en de + en – controller (drie standen) op de linkerhelft van het stuur. Deze Richmond is afgemonteerd met Ultegra 8000, Deda en Selle Italia. 12 kilo weegt de fietsen/" 7136 target="_self">fiets. In een standaard setting -dus zonder motor- kost de Richmond 2100 euro, met het Keyde systeem komt daar 2000 euro bij. Dat is uiteraard inclusief inbouw en afregelen.

Nairo

Qua ‘performance’ wijkt de Massini niet af van bijvoorbeeld een racer met een Fazua aandrijving. Het is geen ‘raket’ en blijft een racer met 250 Watt extra ondersteuning. Ideaal voor als je vooral in heuvelachtig terrein fietst en A. als eerste boven wil komen of B. gelijktijdig met je maatjes op de top wil arriveren. Als je gaat staan en aan wilt zetten voel je wel het extra gewicht in het achterwiel; en als je echt op snelheid komt dan… ben je al snel bij de 25 km per uur. Maar ook zonder motor loopt die mooi. Er zit voor zo’n 60 kilometer aan stroom in de accu. De motor maakt wel wat geluid; maar daar wen je heel snel aan. En het is ook niet zo dat het geluid conversatie onmogelijk maakt. De hele inbouwkit ziet er volwassen uit -al is de accu behoorlijk aanwezig. Het is echt een mega thermofles.

Wil je géén complete E-Road kopen dan is zo’n Richmond een goede keuze; een ander achterwiel erin, accu en draden weg en je hebt een ‘standaard’ carbon racer. Nee, het is geen fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor Nairo, wel voor iedereen die zich een beetje Nairo wil voelen…

+ Goede ondersteuning
+ Salden heeft ondertussen heel veel ervaring met het inbouwen
– Mega accu
– Draden & bouten

Meer info: salden.nl

Fotografie: Remco Veurink

Share this post