Nieuw: Merida Reacto 2021 inclusief rij-indruk

Nieuw: Merida Reacto 2021 inclusief rij-indruk

2021, het lijkt het jaar van de snelheid te worden. Alle nieuwe fietsen worden sneller en het is Merida gelukt om de al razendsnelle Reacto nog 1 watt sneller te maken. Marginal gains, maar naast die ene watt zijn er nog een aantal dingen veranderd die de rij-eigenschappen ten goede komen. Tijd voor de 4de generatie Reacto snelheid.

Foto’s: Remco Veurink / Merida


De schuine achterbuis zit lager dan bij de vorige 3 generaties Reacto’s.

Ook zijwind bestaat

Ik val wellicht in herhaling, maar snelheid, comfort en stijfheid tezamen is de heilige graal van elke fietsbouwer. Ook voor de nieuwe Reacto vormen deze 3 aspecten de bouwstenen van het 2021 model. Om niet alleen de frontale luchtweerstand, maar ook de zijwind te meten gebruikt Merida een virtuele windtunnel. Hier pakken ze ten opzichte van het oude model wel wat meer winst dan 1 watt.

Een beetje extra koeling voor de lange afdalingen.

Watts tellen

Door de voorvork naadloos aan te laten sluiten winnen ze 2 watt. Nog eens 2 watt wordt gewonnen door de nieuwe cockpit en wederom 2 watt door alle kabels langs binnen te laten lopen. De schuine achtervork is iets lager aangesloten op de zitbuis wat de luchtweerstand nog iets vermindert. Tot slot zijn de koelers voor de rem vooraan nu mooier gestroomlijnd weggewerkt.


Geen kabels meer langs buiten.

Breder is beter

Nog een verandering is dat de frames nu banden tot 30 millimeter aan kunnen. Standaard zitten er op de fietsen 25 millimeter banden, maar dit biedt de mogelijkheid om bredere banden te monteren. Hiermee doen ze een stap in de goede richting wat betreft comfort. Samen met de comfortabele S-Flex zadelpen probeert Merida het fietsen met een aeroracer zo aangenaam mogelijk te maken.

De spacers onder de stuurpen zijn makkelijk te verwijderen zonder aan de kabels te zitten.

CF5 versus CF3

Er zijn 2 verschillende Reacto frames. De duurste modellen, de Reacto 9000-E, Team-E en 8000-E hebben het CF5 frame. Dit frame is enkel geschikt voor een elektronische schakelgroep en is gemaakt voor de geïntegreerde stuurcombi van Vision. Een frame los weegt 965 gram in maat M en de voorvork weegt 475 gram. Het CF3 frame voor de overige Reacto modellen is wat voordeliger en is geschikt voor zowel manueel als elektronisch schakelen.

In de praktijk: Smooth

Het is niet altijd zo dat ik de kans krijg nieuwe fietsen grondig te testen voor ze in de winkel te koop zijn. Gelukkig kreeg ik deze splinternieuwe Reacto Team-E een goede 2 weken voor de release datum al te leen. Een Bahrain-McLaren Team Editie van net geen 10.000 euro, geen 13 in een dozijn fietsen/" 7136 target="_self">fiets dus.

Het was al weer een poosje geleden dat ik met een Reacto op pad was geweest. Het eerste wat mij opviel is dat de fietsen/" 7136 target="_self">fiets veel comfort geeft voor een snelle aeroracer. Dit soort stijve snelheidsbakken zijn vaak hard en bonkig, maar de nieuwe Reacto straft je niet gelijk af als je per ongeluk toch een putdeksel niet ziet. Een strook kasseien is ook nog best te doen.

Windgevoelig

De dikke framebuizen in combinatie met 55 millimeter hoge Vision Metron velgen zorgen ervoor dat je wel stevig je stuur vast moet houden als het waait. Ik weeg rond de 68 kilo en merk zeker bij hogere snelheden dat ik soms een behoorlijke zwieper maak en het vertrouwen wordt aangetast. Uiteraard is dit eigen aan veel aeroracers.


Het stuurlint is vermoedelijk op een maandag gelegd, want het laatste stukje dat schuin afgesneden ligt net aan de verkeerde kant. Schoonheidsfoutje.

Niet meer stilvallen

Waar Merida de virtuele windtunnel voor nodig had merk ik gelijk terug in de praktijk. Deze fietsen/" 7136 target="_self">fiets is echt razendsnel. Voordat ik de informatie van Merida zelf had doorgelezen merkte ik in de praktijk al dat de fietsen/" 7136 target="_self">fiets ook gang blijft houden bij een strakke zijwind en met tegenwind. De gemiddelde snelheden op training gaan stevig omhoog. De wielen sturen erg direct en tijdens het schakelen hoor je een heerlijk luide klik, die helaas wel gelijk verraad dat je gaat versnellen.


Voor liefhebbers van snelheid

Voor wie is de Reacto nou eigenlijk  gemaakt? Als je het mij vraagt is de fietsen/" 7136 target="_self">fiets uiterst geschikt voor ons kikkerlandje. Voor het echt klim- en kasseienwerk is hij niet gemaakt, maar daar is ons land niet rijk aan. De Reacto smult van snelle fietspaden en korte klimmetjes. Wind is hij de baas en dat is nou net waar wij in Nederland meer dan genoeg van hebben. Als je een liefhebber bent van snelheid dan raad ik zeker aan om de Reacto te overwegen als je op zoek bent naar een nieuwe fietsen/" 7136 target="_self">fiets. De CF5 modellen zijn leverbaar vanaf najaar 2020 en de CF3 modellen komen begin 2021.

Merida Reacto 2021 line up



REACTO 9000-E
Het paradepaardje van de Reacto’s. Volledig zwart en afgemonteerd met de Sram Red AXS groep en carbon wielen van DT Swiss. Prijs: 10499,-

REACTO TEAM-E
De fietsen/" 7136 target="_self">fiets die ik zelf uitgebreid heb mogen testen. Even nagewogen en hij weegt 7,44 kilo in maat M. Shimano Dura Ace Di2 zorgt voor het rem en schakelwerk en er zitten snelle Vision Metron wielen in met Continental GP5000 banden. Prijs 9,999 euro.

REACTO 8000-E
Het laatste model met het CF5 frame. Komt met een Ultegra DI2 groep en fraaie Reynolds AR58 DB wielen. Een stuk goedkoper dan de vorige modellen, namelijk 5999 euro.

Reacto 7000-E
De 7000- E kost € 4.199 en is het eerste model met het CF3 frame. Deze is qua geometrie en stijfheid trouwens identiek aan het CF5 frame.

Reacto 6000
De eerste Reacto zonder elektronische groep is de 6000. Voor € 3.099 heb je een snelle racer met Shimano Ultegra afmontage en Fulcrum Racing 800 DB wielen.

Reacto 5000
Voor 2599,- krijg je een carbon Reacto CF3 frame met een mix van Shimano Ultegra en RS510 onderdelen en de Expert CW wielen van Merida zelf.


Reacto 5000 Team Replica

De 5000 is ook verkrijgbaar in de teamkleuren van Bahrain McLaren. Dezelfde afmontage als de gewone 5000 en 200 euro goedkoper.

Frame maat XXS XS S M L XL
Zitbuis (ST) mm 470 500 520 540 560 590
Bovenbuis (TT) mm 520 535 545 560 575 590
Balhoofdbuis (HT) mm 105 112 129 141 156 176
Balhoofdhoek (HTA) o 70,5 72 72,5 73,5 73 73
Zitbuishoek (STA) o 74,5 74 74 73,5 73 73
Chain Stay Lengte (CS) mm 408 408 408 408 408 408
Bottom Bracket Drop (BD) mm 70 70 66 66 66 66
Vork lengte (FO) mm 384 384 384 384 384 384
Stack (S) mm 516 528 542 557 571 592
Reach (R) mm 377 384 390 395 400 409
Wielbasis (WB) mm 985 982 989 990 1000 1009


Meer informatie: merida.nl

Share this post