Look komt met eerste e-racefiets, E-765 Optimum

Look komt met eerste e-racefiets, E-765 Optimum

Gisteren reed ik mijn rondjes in Sancerre, Frankrijk. Samen met Bernard Hinault en Laurent Jalabert. Echt snel ging het niet, behalve bergop. En dat was precies de bedoeling, want ik was bij de presentatie van de eerste elektrische racefiets van Look, de E-765 Optimum. Wij, bij fietsen/" 7136 target="_self">Fiets, weten nog niet zo goed wat we nu met die elektrische racefietsen aanmoeten. Maar we zijn er wel nieuwsgierig naar. Dus als we de kans krijgen er mee te rijden, laten we die niet liggen.

Dinsdagavond was de presentatie al, in een zaaltje waar niet alleen de CEO en de productontwikkelaar ons enthousiast probeerden te krijgen, maar ook de twee Franse vedettes een duit in het zakje deden. Hinault ziet het zelfs zo zitten dat hij denkt dat beginners eerst op een e-racefiets gaan stappen om na een paar jaar op een ‘gewone’ racefiets verder te gaan. Dat zie ik zelf niet snel gebeuren.

Specs

Eerst maar eens wat technische info over de fietsen/" 7136 target="_self">fiets, kom ik later terug op het rijden op zo’n machine. De E-765 Optimum komt er in twee uitvoeringen, een e-765 Optimum Ultegra Di2  voor €7.699 en een ‘mechanische Ultegra’ versie voor €6.499. Geen misselijke bedragen! Je krijgt daarvoor, in het geval van de Di2 versie, dan wel een volledig carbon fietsen/" 7136 target="_self">fiets, met een 250 Watt Fazua motor en fraaie carbon Vittoria Elusion wielen met 32 mm Hutchinson Sector banden daaromheen. Tubeless ready. Stoppen doe je met schijfremmen, heel 2019 allemaal. Het ‘instap’ model komt met aluminium Shimano velgen en een alu FSA crankstel.

Look maakt zijn fietsen helemaal zelf. Van ontwerp in Frankrijk tot aan de fabriek in Tunesië. Ze kiezen bij deze fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor een endurance geometrie en bijbehorende comfortabele carbon lay-up. Helemaal vrij in de framevorm zijn ze niet, want die Fazua motor en batterij moet er natuurlijk wel in passen. De carbonverdeling is 25% high modulus, 31% intermediate modulus, 31% high resistance en 13% specific fibre (lees hars).

3D Wave

De seatstays, die buizen die van de zadelpen schuin naar achteren lopen, hebben een bijzonder vorm. Op twee plekken zijn ze dunner. Het moet zorgen voor een beetje meer flex en comfort. ‘3D Wave’ design noemen ze het bij Look. Verder een oversized bottom bracket, geïntegreerde lagers voor de vork en ook de cranks zijn van carbon. Kabels gaan netjes binnendoor, er is een eigen stuurpen gemaakt en de steekassen werken met aan 1 kant een uitvalpat. Daardoor kun je de wielen snel demonteren.

Motor & accu

Waar op de stadsfietsen Bosch de boventoon voert, zie je bij elektrische racers vooral Fazua als leverancier voor de motor en accu. Ze maken een, eerlijk is eerlijk, best fraai systeem. Ik begin langzaam te wennen aan die dikke schuine buis, en dan is dit gewoon een mooi geheel. De motor zit vast aan de accu en drijft direct de cranks aan. Die motor levert 250 Watt, je kunt kiezen uit 3 standen, 4 als je ‘uit’ meetelt. Alles bij elkaar brengt het Fazua systeem 4,6 kilo extra op de weegschaal. Het maakt dat de complete fietsen/" 7136 target="_self">fiets 13,4 kilo weegt.


Het gat dat overblijft als je de motor en accu verwijderd.

De bediening is supersimpel. Met een kastje op het stuur zet je hem met de middelste knop aan. De bovenste knop laat het systeem meer power geven, de onderste uiteraard minder. Door de kleur kun je zien in welke stand je zit. Wit is geen ondersteuning, groen is Eco, blauw is Power, paars is Knallen. Het aantal verlichte ledjes toont hoe het er met de batterij voorstaat. Met de Fazua app kun je nog wat instellingen zien, kijken hoeveel % er precies in de accu zit en je kunt er mee navigeren waarbij er rekening wordt gehouden met genoeg stroom om thuis te komen.

Het rijden

Dan de hamvraag, wordt e-road de toekomst? Euh, geen idee. Ik heb ondertussen op heel wat van dit soort fietsen gereden. En hoewel Look heel trots is op hun nieuwe familielid, is hij qua rijgedrag niet heel onderscheidend van veel van zijn concurrenten. Je hebt dezelfde voordelen….250 Watt ondersteuning heuvelop is best prettig soms. En dezelfde nadelen, 13,4 kilo voel je gewoon tijdens het rijden. Het is niet speels, je hupt er niet even mee over een putdeksel, en je hebt altijd de angst dat je accu leegraakt terwijl er nog een berg aankomt. Het is inderdaad een comfortabel endurance model, geen sprintertje. De dunne zadelpen, 3D Wave én 32mm banden zorgen voor heel veel comfort.

Voor wie zijn deze fietsen dan? Nou, die doelgroep (als je het geld kunt missen) is misschien groter dan wij denken. Waar we in het verleden vooral dachten aan mensen met een lichamlijke beperking, zijn de fietsen ondertussen zo doorontwikkeld dat een beginner dit waarschijnlijk helemaal geweldig vindt. Als je niet beter weet, is 13 kilo minder erg dan wanneer je al aan 8 kilo gewend bent. En als je conditie niet zo geweldig is, maar je kunt toch in het Loiredal alle klimmetjes lekker meekomen dan is daar best iets voor te zeggen.

Grootste bottleneck blijft de limiet op de snelheid. De motor moet, van wetswegen, uitschakelen als je 25 km/u rijdt. Dat is als het omhoog gaat geen enkel probleem. Maar als je in vlak Nederland met een groepje meerijdt gaat het al snel rond de 30km/u. En dan moet je het dus zelf doen….en 4,6 kilo meer voortbewegen dan de anderen. Een oplossing zou kunnen zijn, en dat is uniek voor Fazua, het verwijderen van accu en motor. Dat scheelt je ruim 3 kilo. Er zijn voor 84 euro, afdekkleppen van aluminium (400 gram) te koop. Dan laat je het meeste gewicht thuis en kun je op het vlakke gewoon zelf het werk doen. Ga je naar de bergen, dan stop je die accu/motor combi er in 5 seconden weer in en kun je lekker klimmen. Ik heb dat even geprobeerd (zonder die cover) en het is een verschil van dag en nacht. Plotseling is de fietsen/" 7136 target="_self">fiets veel frivoler, even aanzetten gaat makkelijker, klein hupje maken is weer leuk. Het is een optie. Geen idee of dit in de praktijk veel gaat gebeuren.


De motor en de accu ineen, die haal je er zo uit.

Watt?

Als wattages je niet zoveel zeggen….als beginner met een gemiddeld gewicht trap je, ook weer gemiddeld, waarschijnlijk zo’n 150Watt tijdens een ritje. Als je er dus 250 Watt gratis (nou, gratis) bijkrijgt, kun je je voorstellen dat je zonder al te veel moeite heel makkelijk de Cauberg omhoog rijdt. In ‘standje groen’ heb je al zoveel hulp dat je meer ervaren klimmers goed kunt bijhouden. Er zitten diverse sensoren in het Fazua systeem die constant meten wat er gebeurt. De ondersteuning schakelt heel soepel in, het is niet zo dat je plotseling vooruit schiet. Uitschakelen gaat wat abrupter. En dat is soms vervelend als je precies rond die 25 km/u grens rijdt. De motor wil dan nog al eens in- en uitschakelen. Al moet ik zeggen dat Fazua dit gedrag al flink heeft weten te fine-tunen als ik het vergelijk met twee jaar geleden.

Er wordt veel gevraagd naar de actieradius. En laat ik daar nou juist niet veel over kunnen zeggen. Het is te afhankelijk van de factoren. Jouw gewicht, aantal hoogtemeter, temperatuur, welke ondersteunings stand rijd je, bandenspanning. Het is waarschijnlijk ergens tussen de 40 en 80 kilometer.

Volgende maand komen we met een uitgebreide e-bike special, op papier! Met nog veel meer e-racers en e-mtb’s. Houd fietsen/" 7136 target="_self">Fiets nr.5 in de gaten, eind april in de winkel en onze shop.

Meer informatie: https://www.lookcycle.com/en/velo/e-765-optimum/

Bernard Hinault is er blij mee 😁

Share this post