Getest: Trek Powerfly LT 9.0

Getest: Trek Powerfly LT 9.0

In de E-bike special heb je hem waarschijnlijk al terug gevonden. De Trek Powerfly in long travel versie. De 9.0 uitvoering. Na een introductie en flinke test op Zwitsers grondgebied was het nu tijd om onze bevindingen binnen de landsgrenzen te testen. We zochten uit hoe lang het Bosch systeem op Nederlandse parcoursen mee gaat en of je met een fietsen/" 7136 target="_self">fiets met ‘alles erop en eraan’ wel uit de voeten kunt in Nederland.

Een standaard Bosch Performance CX setup zit deels weggewerkt in het aluminium Trek frame. De batterij zit verscholen achter een mooie plaat in de onderbuis. De motor zien we duidelijk zitten. Na 80 kilometer was de motor nog niet leeg, mijn benen inmiddels wel. De Powerfly ligt als een tank op de weg. De fietsen/" 7136 target="_self">fiets is waarschijnlijk niet voor niets legergroen gespoten. Het is nogal een flinke fietsen/" 7136 target="_self">fiets, zwaar ook. Alsof je met een Jeep door de stad rijdt. De fietsen/" 7136 target="_self">fiets vraagt duidelijk wat meer van de berijder om van links naar rechts te sturen.  Dit komt onder andere door de 27,5×2.8 brede banden. De breedste uit onze e-bike test. Op lastig terrein voelt dit prettig. Op paden hier in de buurt is het misschien een beetje ‘to much’ De short travel versie zal hierin beter voorzien.

Er is bij Trek goed nagedacht over de gekozen componenten. De Sram GX groepset is uitgerust met een stalen cassette die de flinke krachten die een E-bike te verwerken krijgt beter kwijt kan. Ook kun je met de shifter maar één versnelling per keer schakelen. Dit voorkomt misbruik van de ketting en een breuk tot gevolg.

Deze LT9 versie heeft een zeer fraaie Re:Aktiv demper. Trek’s eigen techniek verwerkt in een Rockshox product. Wederom iets wat pas tot zijn recht komt op ruiger terrein. De Powerfly vraagt er gewoon om flink misbruikt te worden in de bergen in plaats van een rondje Ede of Zoetermeer.

Share this post