Getest: Sensa Romagna Tiagra

Getest: Sensa Romagna Tiagra

Het is blauw en komt uit Almelo. Weet je het al? Het is de Sensa Romagna Tiagra. Deze aluminiumracer is een mooie bak om je eerste echte meters op te maken: niet duur en van prima kwaliteit. Lees de review hieronder!

Sensa Bikes

Almelo kennen we allemaal wel van Herman Finkers, voetbalclub Heracles of iets anders, maar er worden ook heel mooie fietsen gemaakt. Intersens bouwde vroeger fietsen onder de namen Target en Intersens. Sinds 2006 is daar Sensa aan toegevoegd. Sensa heeft voor ieder wat wils. Beginners maken hun eerste meters op de Sensa Umbria, ervaren amateurs hebben de mogelijkheid om op de Giulia te rijden. Voor de fietser die met enige regelmaat meters maakt is er de Romagna-lijn, bestaande uit drie soorten.

Sensa Romagna Tiagra
De Romagna Tiagra is een prima fietsen/" 7136 target="_self">fiets om je eerste meters op te maken.

De Romagna Tiagra zit qua prijs in het midden van de Romagna’s. De Romagna SLE kost €929, de Tiagra €949 en de Limited Comp €1049. De SLE is uitgerust met Shimano 105 R7000, terwijl de Tiagra – zoals de naam al verklapt – Tiagra 2×10 heeft. Het is een mooie lijn om je eerste fietskilometers op te maken. Qua prijs is de Sensa Umbria goedkoper, maar daar krijg je dan wel een iets zwaardere fietsen/" 7136 target="_self">fiets met Sora-groepset voor terug. Bij veel gebruik is het verstandig om voor een betere afmontage te kiezen.

Het frame van de Romagna Tiagra is gemaakt van 7005 dubbel butted aluminium en heeft een STR8 carbon voorvork. Met een 2×10 Tiagra compact groepset van Shimano (50×34 voor en 11-34 achter) zit deze fietsen/" 7136 target="_self">fiets qua afmontage onder de 105 versie, maar is dit voor beginnende wielrenners een prima groep. De 9,6 kilo zware fietsen/" 7136 target="_self">fiets is verder uitgerust met componenten uit de eigen Supra Comp Line ( zadelpen, stuur, stuurpen en zadel), plus een Supra wielsetje dat uiteraard compatibel is met de 10 speed cassette. Er zitten Schwalbe Lugano 25 millimeter bandjes onder.


Naast de Tiagra zijn er ook de SLE (€929) .. 

.. en de Romagna Limited Comp (€1.049).

De Romagna Tiagra is beschikbaar in zes verschillende maten: 49, 52, 55, 58, 61 en 64. Wij ontvingen hem in maat 58. Je hebt de keuze uit twee kleuren: glanzend blauw of matzwart met grijs. Wij kregen de eerste variant onder onze kont geschoven. Het is geen opvallende racer, maar hij trekt wel op een positieve manier de aandacht. Het is geen aandachtsschreeuwer met veel tierelantijntjes. Nee, de Romagna Tiagra is gewoon mooi, ook zonder opsmuk.

Specificaties
Prijs: €949,- compleet
Frame/voorvork: aluminium/carbon
Gewicht: 9,6 kilogram
Groep: Full Shimano Tiagra 2×10 (50×34 – 11/34)
Wielen: Supra RA Comp 10 speed
Banden: Schwalbe Lugano 25 mm
Zadel en zadelpen: Supra Comp Line
Stuur en stuurpen: Supra Comp Line
Maten: 49 t/m 61
Webadres: sensabikes.com

‘Prima fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor een beginnende wielrenner

Echte racefiets

Na een aantal maanden op de Triban 520 van Decathlon gereden te hebben, voelde de Romagna Tiagra logischerwijs anders aan. Alle respect voor de Triban 520, maar de Romagna Tiagra heeft meer weg van een echte racefiets. De zitpositie van de Triban 520 is meer geschikt voor comfort ritjes (Stack & Reach 591/392 bij maat 58), terwijl je op de Romagna meer naar een aanvallendere positie wordt gedwongen. Niks ten nadele van de Triban 520 overigens, want qua prijs (€649) en afmontage (Sora, triple) is het niet helemaal eerlijk om ‘m te vergeleken met de Romagna.

Romagna Tiagra
Aluminium frame.. 

Romagna Tiagra
.. met een carbon voorvork.

Met een gewicht van 9,6 kilogram is de Romagna niet licht, maar daar merk je op het vlakke weinig van. Als beginner zit je met een Tiagra-groep prima, maar als je van plan bent om het serieuzer aan te pakken, dan is het geen slechte idee om wat euro’s bij te leggen en voor de versie met de Shimano 105-groep te gaan. Tiagra schakelt en remt prima, maar – naar mijn mening – kan het niet tippen aan de oerdegelijke 105 groep. Deze remt net wat directer en schakelt beter.

Remmen en schakelen gaat echter allemaal goed genoeg met de Tiagra groep. Ook onder natte weersomstandigheden staat de Romagna Tiagra zijn mannetje en was ik geen moment bang om bochten met hoge snelheid in te sturen. Dat was op de Triban 520 wel iets anders. Die voelde op de een of andere manier houteriger aan. De Romagna Tiagra is een perfecte allrounder: geschikt voor woon-werkverkeer, middellange toertochten en heuvelritjes.

Wedstrijden of toertochten?

Is de fietsen/" 7136 target="_self">fiets daarmee ook geschikt voor wedstrijden? Mwah, alles kan, maar een enorme aanrader is het niet. De Romagna Tiagra is vooral een heel degelijke fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor ‘beginnende’ wielrenners of toerfietsers die niet extreem veel kilometers in een jaar maken, maar komt voor het andere gewoonweg tekort. Daar is de fietsen/" 7136 target="_self">fiets iets te zwaar voor en de afmontage net niet goed genoeg.

Romagna Tiagra
Componenten uit de eigen Supra Comp-lijn. Gewoon degelijk en prima.

Romagna Tiagra
Interne kabelvoering.

Doen? Ja, als je van plan bent om het wielrennen uit te proberen of op zoek bent naar je eerste racefiets. Voor €949 een gloednieuwe racefiets aanschaffen is geen slechte deal, zeker niet als deze gewoon prima componenten en afmontage heeft. Er zijn maar weinig fietsenmerken die een racer met Tiagra aanbieden voor minder dan €1000. Mocht de Romagna toch niet helemaal je smaak zijn en/of je hem iets te zwaar vinden, dan is het eventueel een optie om naar de Trentino te kijken. Die weegt 8,6 kilogram en heeft een Shimano 105 R7000 groepset. Is de Romagna je iets te prijzig? Bekijk dan de review van de Triban 520 van Decathlon.

Lees ook

Getest: B’twin Triban 520 racefiets van Decathlon

Share this post