Getest: Retro zonnebrillen

Getest: Retro zonnebrillen

Vroeger wist je niet beter. Je zocht het meest blitse montuur uit en liep de wielerspeciaalzaak uit met een half windscherm. Greg Lemond was destijds een van de showmannen met zo’n grote bril en heeft van de Oakley Eyeshade zo’n beetje zijn handelsmerk gemaakt. Afgelopen wielerjaar doken ze steeds vaker weer op. Annemiek van Vleuten (of de piepkleine Ewan) met een hele grote versie van Scott’s eerste montuur en Taylor Phinney met de meest aanwezige Oakley allertijden. We namen de proef op de som en gingen op pad met een aantal van deze ‘revamped’ modellen. Is alles van vroeger beter?

Oakley Wind Jacket 2.0


Officieel is de Windjacket niet eens een fietsbril. Je vindt deze bril namelijk terug bij de skibrillen op de site van Oakley. En dat verklaard ook meteen het formaat. De lens is 15 centimeter breed en 6 centimeter hoog. Deze vernieuwde Wind Jacket is een afgeleide van de iconische Eyeshade en heeft een aantal mooie retro features. Zo zit er aan de bovenkant van het montuur een verwijderbare transpiratiestrip. Zo’n ouderwets kussentje dus. Aan de achterkant van de pootjes kun je een optioneel koord monteren. Handig als je hem even af wilt zetten en om je nek wilt hangen. Niet dat je dat ooit nog doet, maar het kan!. Deze ‘Viper Red’ gekleurde versie van de Wind Jacket 2.0 wordt geleverd met prizm snow lens. Fijn op de piste maar ook heerlijk in het bos. De prizm lens werkt contrastverhogend en geeft niet echt een donker beeld. Hiermee is de windjacket dan ook prima geschikt om lekker mee te mountainbiken. Kies wel de juiste helm erbij, de Wind Jacket is nogal aan de maat.

Uiteindelijk blijft het een Oakley. En Oakley is niet voor niet nog steeds ‘het’ merk als het gaat om fietsbrillen. Het model zit als gegoten, is flexibel en past zich daardoor goed aan rondom mijn hoofd. De bril klemt desondanks totaal niet en blijft goed op zijn plaats zitten. Met 45 gram is de Wind Jacket wel redelijk aan het gewicht. Wil je echt de blits maken op de trails, zet dan eens zo’n windjacket op je neus. Te koop in talloze kleurcombinatie en voor een Oakley niet eens zo abnormaal duur. Vanaf €120,- ongeveer.
oakley.com

Alba Optics Delta


Een oud montuur in een nieuw jasje. Niet eens een afgeleide ervan maar letterlijk hetzelfde montuur als jaren terug. De mannen van Alba zochten en vonden de mal van dit oude montuur en brachten het opnieuw uit. We rijden inmiddels bijna een jaar met deze wit/blauwe Delta. De bril is licht, 28 gram. De brilpootjes lopen behoorlijk terug naar binnen en daardoor kan de Delta wat smal aanvoelen. De pootjes lopen mooi rond en blijven zo goed achter de oren zitten. De lens staat behoorlijk bol en dat is het grote nadeel van de Alba. Enerzijds omdat de bril daardoor de neiging heeft om toch naar voren te schuiven. Maar anderzijds vooral omdat het van de onderzijde van de lens een soort opvangbakje maakt voor je zweetdruppels. Vocht kan niet weg en zo zie je niets meer na een paar uurtjes fietsen. De lens drukt redelijk tegen de wangen en sluit daardoor de onderkant volledig af. Alba heeft de lenzen verwisselbaar gemaakt en inmiddels is er ook een fotochromatische lens beschikbaar. Niet het meest mooie, zo’n grijs beeld maar een meekleurende lens is wel erg handig bij wisselende omstandigheden.

De Delta bril is 6 centimeter hoog en 14,5 centimeter breed. De kleinste lens uit deze test. De Alba bril is zeker met de meekleurende lens een prima bril om dagelijks te dragen. De pasvorm is wel redelijk specifiek. Even proberen voor je hem aanschaft is dus niet verkeerd.

Te koop in de winkel of online. Vanaf €149,-
albaoptics.cc

Scott Sport Shield 60th


Scott gaat als sportmerk al even mee. Eerst met skistokken, later met motorcross brillen en in 1989 ook met het eerste aerodynamische opzetstuur voor de racefiets. En dat is niet het enige wat ze in ’89 introduceerde. Deze Sport Shield werd in datzelfde jaar op de markt gebracht en in 2018 heruitgebracht onder het mom van het 60 jarige bestaan van het merk. De Sport Shield zit direct lekker en blijft in tegenstelling tot andere brillen wel continu goed op je neus zitten. De pootjes lopen aan de achterzijde naar beneden af waardoor het montuur goed klemt. De lens is behoorlijk aan de maat maar heeft een prettige vorm waardoor hij los zit van de jukbeenderen. Hierdoor blijft er lucht achter de lens doorstromen en krijg je niet snel condens op de lens.


De lens in de bril is 6.5 centimeter hoog en 15 centimeter breed. In totaal weegt de bril net 30 gram. Inmiddels is er buiten deze gele versie ook een zwart montuur en kleurrijke versie (paars, geel, roze, groen) leverbaar. De gebruikte lens is ten alle tijden hetzelfde. Namelijk de Red Chrome iridium lens. Deze kleur is behoorlijk donker en enkel prettig als de zon ook echt schijnt. Niet geschikt voor ritjes door de bossen dus.

Te koop bij je Scott dealer. €70,-
scott-sports.com

100% Glendale


De Glendale is nog niet zo lang op de markt en ook niet direct ontwikkeld om de hele dag mee op de fietsen/" 7136 target="_self">fiets te zitten. Deze nieuwe bril van 100% geïnspireerd op zo’n kekke pilotenbril van ‘vrûger’ is bedoeld om Peter Sagan nog iets meer een rockster imago te geven. Je kunt hem prima op het terras op. Doe dat wel als het terras goed gevuld zit met andere wielrenners of bikers. Anders word je gegarandeerd uitgelachen. De Glendale is namelijk groot. Heel groot. De lens is 7 centimeter hoog en 14,9 centimeter breed. In combinatie met de juiste helm past dat allemaal net maar heb je een laag modelletje dan zit de boel echt in de weg.

De Glendale is er in diverse kleuren montuur en daarmee verandert ook de lenskleur. De uitvoering waar wij mee fietste is de ‘soft tact raw’ Of noem het marineblauw met een rubberachtige coating met ‘bronze’ lens. Een half donkere lens. Prima bruikbaar op de weg wanneer de zon wel of niet schijnt en ook in het bos. Zodra het licht minder is wordt het wel direct vrij donker en prefereren we een lichtere lens maar wanneer de zon fel is kan deze lens prima mee.

100% heeft klassiek zoals het hoort de pootjes halverwege het montuur geplaatst. De brilpootjes over de helmbandjes plaatsen lukt niet altijd, afhankelijk van de helm. Tijdens het fietsen met de Glendale merken we dat hij bij normaal gebruik prima op z’n plek blijft zitten. Ga je echter sprinten, ruig mountainbiken of andere waaghals praktijken uithalen dan schuift de bril langzaam van je neus. ook met het bijgeleverde kleinere neusstukje. De bril weegt 41 gram en is daarmee samen met de Oakley Windjacket beduidend zwaarder dan andere modellen.


Fietsen met de Glendale doen we alleen nog wanneer de zon fel schijnt en een terrasstop met flaneerpauze onvermijdelijk is. De bril functioneert perfect als het gaat om UV bescherming en kijkt lekker weg maar is simpelweg te groot om voor dagelijks gebruik in te zetten. Bij de Glendale wordt ook nog een blanke lens meegeleverd.

Verkrijgbaar vanaf €169,95
ride100percent.com

Share this post