Getest: Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD Disc Ultegra

Getest: Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD Disc Ultegra

Afgelopen weken reed ik mijn trainingen voornamelijk op een Cannondale SuperSix EVO Hi-MOD Disc. Afgemonteerd met een complete Shimano Ultegra groepset, 35mm hoge carbon KNØT wielen (Cannondale’s eigen wielen) en een Prologo Nago zadel.

Ik had de testfiets te leen gekregen van Cannondale omdat ik erg nieuwsgierig was naar het rijgedrag van deze nieuwste uitvoering van de al jaren bestaande SuperSix. De nieuweling voldoet helemaal aan de laatste trend, waarbij fietsfabrikanten proberen om een racefiets te maken die overal goed inzetbaar is.

De laatste jaren werd er juist heel erg gefocust op een bepaalde eigenschap. Een fietsen/" 7136 target="_self">fiets was aero, of comfortabel, of gemaakt om mee te klimmen, maar al die eigenschappen werden niet meer verenigd in één fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Dat vond ik prima, want je kunt nooit genoeg fietsen hebben natuurlijk. Maar dit seizoen is dat anders. Alle grote merken komen nu met fietsen die de beste rij-eigenschappen voor al die disciplines in één fietsen/" 7136 target="_self">fiets verenigen.

Zo ook in deze SuperSix. Ok, hij is niet zo aerodynamisch als de SystemSix, maar dankzij de buisvormen doet hij het toch bovengemiddeld goed in de windtunnel. Airfoil noemt Cannondale dat. Je ziet dat zelfs als leek direct terug in de vorm van bijvoorbeeld de voorvorkbuizen en de balhoofdbuis. Die zijn wat langgerekt, niet echt rond. Het zorgt voor minder drag en dus een sneller frame. Volgens Cannondale wordt er bij hoge snelheden 30 watt bespaard in vergelijking met de vorige SuperSix.


Airfoil buisvorm. ‘Half aero’, met veel comfort

Comfortabel, maar niet slap

Het comfort komt uit de slanke achtervorken, uit de flex die in de 27mm (ook niet helemaal ronde) carbon zadelpen zit en uit het feit dat je er banden tot wel 30mm breed in kunt stoppen. Ik heb gewoon gereden met de geleverde bandjes, 25mm Rubino’s. Ook de gebruikte carbon lay-up draagt bij aan het comfort. Door de carbonmatten en vezels slim te plaatsen maak je een frame stijf waar het stijf moet zijn, en kun je voor comfort zorgen door op de juiste plekken voor een beetje flex te zorgen.


Eigen wielen en Rubino 25mm bandjes

De Rubino banden zitten om fraaie carbon velgen van het eigen wielenmerk KNØT. Erg mooi afgewerkt, met straight pull spaken en Formula naven. Je zet ze vast met bijzondere steekassen. Die hebben namelijk een ‘speed release’. Aan een kant van de vork zit een uitvalpat. De steekas heeft aan die kant een versmalling, waardoor je deze er maar een stukje uit het wiel hoeft te trekken om deze te kunnen verwijderen of plaatsen. Slim bedacht. Je hebt wel een inbus nodig om de steekassen los te maken, die moet je dus niet vergeten mee te nemen onderweg. De 35mm velghoogte is ook weer zo’n hoogte om van alles mee te kunnen. Wat extra aerodynamica door de hoogte, maar niet zo hoog dat je last van de wind hebt in een afdaling met windstoten.

Eigen crankstel

Ik gaf aan dat de fietsen/" 7136 target="_self">fiets is afgemonteerd met een complete Ultegra groep. Dat is niet helemaal waar, want het crankstel komt uit eigen keuken. Daar ben ik echt wel fan van. Die mooie Hollowgram cranks maken deze fietsen/" 7136 target="_self">fiets net even wat meer bijzonder dan de talloze andere carbonracers die ‘gewoon’ Shimano cranks hebben. En het scheelt ook nog eens 100 gram in het voordeel van de Hollowgram cranks. Het crankstel draait in pressfit lagers. Hoewel ik persoonlijk liever schroefdraad zie, heb ik er gedurende mijn 1300 testkilometers geen kraakje uit het vooronder horen komen. Prima dus. De fietsen/" 7136 target="_self">fiets komt met een 52/36 vooraan en een 11-30 11-speed cassette achteraan. Die laatste zou ik graag omruilen voor een 12-25. Tijdens mijn trainingen op ‘t vlakke, zat ik vaak te kijken of er niet toch een 16 of een 18 tussen de kransjes te vinden was. Ook hierbij lijkt het dus een fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor ‘alle doeleinden’ te zijn. Want met dat kransje 30 kom je de bergen op, terwijl de 52 aan de voorkant natuurlijk goed van pas komt als je wel eens een wedstrijdje rijdt. Maar als combi is het niet helemaal ideaal, wat mij persoonlijk betreft. Gelukkig simpel op te lossen, want een andere cassette is in een minuutje gemonteerd.


Ik vind ‘m mooi, het eigen Hollowgram crankstel

Mooie mix

Wat ik persoonlijk het fijnst vind aan de nieuwste SuperSix is de prima mix tussen comfort en stijfheid. En dat is knap, zeker in de maat 62 waar ik op rijd. Het zijn vaak twee eigenschappen die niet lekker samengaan. Ik heb bijvoorbeeld knalstijve aluminium racers gehad, waarmee het prima criteriums rijden was. Maar voor een rondje Markermeer kon ik beter alvast vooraf de chiropractor boeken. Mijn meest comfortabele oude stalen fietsen/" 7136 target="_self">fiets (helaas ooit weggedaan) was juist zo slap als een vaatdoek. De Supersix combineert deze eigenschappen wel. Volle bak sprinten gaat zonder kreunen, althans de fietsen/" 7136 target="_self">fiets houdt zich stil. Maar 5 uurtjes over de Veluwe is ook geen enkel probleem. Met iets dikkere banden wordt dat zelfs nog beter.


Dit bracket levert ruim voldoende stijfheid

De combinatie van stuur en stuurpen draagt zeker bij aan dat gevoel van stijfheid. Daardoor kun je de SuperSix ook op volle snelheid de bocht ingooien. Die oversized stuurpen geeft geen millimeter mee en dat geeft een heel vertrouwd gevoel. Het platte Hollowgram Save Systembar stuur is ook stijf, maar geeft met het platte oppervlak wel veel steun en comfort. Het superfijne eigen Cannondale stuurlint verdient daarbij ook nog een complimentje. Wel vind ik dat de ontzettend volumineuze stuurpen wat afbreuk doet aan het verder sierlijke voorkomen van de rest van de fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Net alsof het er niet helemaal bij past. Maar hij doet zijn werk prima, en dat is uiteindelijk het belangrijkst.


Superfijn stuurlintje. Niet het duurste onderdeel, wel heel belangrijk

Cannondale levert er een eigen computerhouder bij. Die zit netjes voor het stuur, waardoor de Garmin keurig meewerkt aan de aerodynamica. Op klinkertjes klappert de computer wel eens een beetje tegen de houder aan, daar valt verder niets aan af te stellen. Die mount is wel fraai trouwens, want direct geschikt om een lampje of actioncam onder te hangen. Zo krijg je een mooi geïntegreerd geheel.


Eigen mount voor fietscomputer en lampje/actioncam. Dikte vd stuurpen is goed te zien

Cannondale App

In het voorwiel vind je een sensor van Cannondale. Die kun je verbinden met hun app en/of met je fietscomputer. De sensor meet heel precies hoe snel je rijdt. Ook als je door een lange tunnel gaat, want hij heeft geen satellieten nodig. Daarnaast kun je hem gebruiken om bij te houden hoeveel kilometer je met de fietsen/" 7136 target="_self">fiets gereden hebt. Kan handig zijn als je met onderhoudsintervallen werkt bijvoorbeeld. Leuke toevoeging, al denk ik niet dat ik er persoonlijk veel mee zou blijven doen.


De wielsensor voor de snelheid, te gebruiken met je fietscomputer of de Cannondale app

Gebruiksaanwijzing niet nodig

Soms is het wel leuk om een fietsen/" 7136 target="_self">fiets met een wat stuurs karakter te hebben. Zo eentje waar een gebruiksaanwijzing bij hoort. Maar ik ben nog nooit zo snel aan een fietsen/" 7136 target="_self">fiets gewend geraakt als aan deze SuperSix. Alles doet precies wat het moet doen, zit exact op de juiste plek. Geen gerammel, geen gekraak. Stijf, maar niet te stijf. Comfortabel, maar niet slap. Wielen niet te hoog en niet te laag. Over de werking van Ultegra zeg ik niets meer, uit en te na geroemd om de probleemloze werking. De 160mm remschijven brengen je altijd en overal tot stilstand. Het stuur is top en het zadel is prima. Het frame is prachtig afgewerkt, maar heeft geen bijzondere uitgesproken vormen. Het meest bijzondere is het gebruikte Hi-MOD carbon, maar dat kun je niet zien. Dat voel je alleen maar, of juist niet, omdat het zo goed werkt. Het klinkt misschien wat gek, maar de fietsen/" 7136 target="_self">fiets is hierdoor zelfs een tikkie saai te noemen. Beschouw dat maar als een gek compliment.


Ruim 1500 kilometer probleemloos op gezeten

Clean

De fietsen/" 7136 target="_self">fiets ziet er heel clean uit. Alle kabels en leidingen lopen door het frame. De hydraulische remleidingen gaan onder het stuur door in de balhoofdbuis. Nadeel daarvan is wel dat hierdoor de stuuruitslag is beperkt, om te voorkomen dat je de leidingen beschadigd. Heel kort een bochtje draaien, als je bijvoorbeeld op een smal fietspad wilt keren, is daardoor soms lastig. Het went wel, maar het zou fijn zijn als dat anders kon.


De stuuruitslag is beperkt, om de leidingen die binnendoor lopen te beschermen

De schakelkabels gaan buiten de balhoofdbuis langs en dan bovenaan de schuine buis het frame in. Ook heel netjes en het zorgt voor een prima kabelloop zonder korte bochtjes, belangrijk voor probleemloos schakelen.


De kabelloop is prima voor elkaar, hier van onderen gezien

Conclusie

Ik hink bij dit soort fietsen nog een beetje op twee gedachten. Als je een alles-in-een fietsen/" 7136 target="_self">fiets maakt, doe je altijd concessies. Zo kan het meer aero, het kan ook lichter én het kan comfortabeler. Maar nooit optimaal in maar één fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Wil je een aparte fietsen/" 7136 target="_self">fiets voor wedstrijden, en één voor klimvakanties en dan ook nog één voor je lange dagtochten? Dan heb je waarschijnlijk drie keer een betere fietsen/" 7136 target="_self">fiets, maar je schuur vol en je portemonnee leeg.

Ga je liever voor één fietsen/" 7136 target="_self">fiets die het allemaal meer dan behoorlijk kan? Dan heb je aan de SuperSix een prima maatje. Voor €4.999,- heb je een fietsen/" 7136 target="_self">fiets die aan alle moderne eisen voldoet. Het geld dat je bespaart doordat je maar één fietsen/" 7136 target="_self">fiets hoef te kopen en te onderhouden stop je dan lekker in een paar extra fietsvakanties.

Groot frame

Als je, zoals ik, twee meter lang bent wordt een frame al snel een dranghek. Echt heel mooi is een fietsen/" 7136 target="_self">fiets in mijn maat meestal niet, de wielen lijken altijd te klein. Die verhoudingen kloppen niet. Het wordt beter als er flink hoge velgen inzitten. Het lijkt soms alsof er steeds minder grote fietsen te koop zijn. Fijn dus, dat Cannondale gewoon fietsen blijft maken waar lange Hollanders op passen. Maat 62, met een stack van ruim 63 cm en een reach van boven de 40. Dan komt het voor mij meestal wel goed. De SuperSix zat me als gegoten. Met de zadelpen er tot het streepje uit en met de meegeleverde spacers onder het stuur (die kun je trouwens verwijderen zonder dat je de leidingen hoeft los te halen) zit ik precies op maat. Jammer dat ie terug moet. Na al die weken ben ik echt wel fan geworden van deze fietsen/" 7136 target="_self">fiets, maar als ik hem zou kopen zou ik wel voor de mooie Candy Red uitvoering gaan in plaats van deze Team Edition uitvoering.

Meer info: cannondale.com

Share this post