Getest: Bombtrack Hook EXT-C

Sla je fietsen/" 7136 target="_self">fiets magazine nummer 11 open dan kom je behoorlijk wat gravel tegen. Diverse merken in meerdere prijsklassen. Eén ding hebben ze gemeen, de wielmaat. Alle fietsen in de gravel test hebben 700c/28 inch wielen. Eén fietsen/" 7136 target="_self">fiets heb je nog van ons tegoed. Het topmodel van Bombtrack. Een zeer breed inzetbare fietsen/" 7136 target="_self">fiets en zodanig ook standaard in de folder met 650B wieltjes.

Spreek de naam EXT-C niet uit als ecstasy, want spacen ga je niet van de matzwarte Duitser die mij vandaag over de lastige paadjes in de omgeving van Keulen moet brengen. Ik ben op Groundworks. Een driedaags gravel feestje met veel bier, vegan voedsel, sterke verhalen en waanzinnig mooie routes. Een mountainbike, een gravel bike of randonneur, het maakt niet uit wat je meeneemt. Als je maar fietst. Een ochtendrit, een middagrit en tussendoor een bord stevig voedsel. Zit je al lekker in de sfeer?

Poah!

Bij Bombtrack draait het niet om massa of cash cows. Het merk heeft een uitgebreid gamma met de meest uiteenlopende creaties. Deze Hook EXT-C is hun best verkopende fietsen/" 7136 target="_self">fiets en na twee dagen rijden op de carbon Hook weet ik waarom.

Frameset

Het volledig carbon frame, enkel verkrijgbaar in saai -of noem het degelijk- zwart vormt met zijn hoekige buizen van TORAY T700/T800 carbon en knikje aan de bovenzijde voor een makkelijk te herkennen silhouet. De Hook word in de markt gezet als adventure-gravelbike. Een stijve, rappe fietsen/" 7136 target="_self">fiets welke perfect bruikbaar is voor bikepack races, avonturen op eigen initiatief of een gravelracer. Standaard worden 650B wielen gemonteerd met ruimte voor 2.1inch brede banden. Een flinke slof. Hierover later meer.

Op het frame is ruimte voor drie bidonhouders of een direct mount frametas. Aan de vork kunnen eveneens twee houders geschroefd worden. Alle moderne snufjes zijn aanwezig. Zo noteren we een T47 bracket. Zeg maar BB30, oversized dus. Maar dan met schroefdraad. Geen gekraak dus. Rondom de banden enorm veel ruimte. Een prima baggerbike! Koop je de complete fietsen/" 7136 target="_self">fiets dan krijg je standaard een 1x afmontage. Bijna alle Bombtrack fietsen zijn inmiddels niet meer voorderailleur proof. Een dropperpost past wel in de fietsen/" 7136 target="_self">fiets, inclusief interne kabelgeleiding. Nokjes voor stevige dragers of spatborden zijn natuurlijk ook voorzien.

Afmontage

Echt spannend is het geheel niet te noemen. Een simpel, maar betrouwbaar, 11 speed Rival groepje van Sram. Gecombineerd met eigen Bombtrack cranks. WTB banden rondom Tubeless ready Hunt Adventure Sport wielen laten de boel vlot rollen. Verder een hoop eigen of merkloze onderdelen. Klinkt niet heel bijzonder.

Koffie malen en hout hakken

Die sarcastische ondertoon verandert snel. Namelijk bij het inklikken en vertrekken voor een uitgebreide testrit met de Hook EXT-C. Wauwie! Kort door bocht: Deze Bombtrack is één van de meest comfortabele gravelfietsen waar ik op heb gefietst. Erg vergelijkbaar met de rijeigenschappen van een veel duurdere Open UP. De stijfheid en het alerte wendbare gevoel tijdens klimmetjes of stukken asfalt zorgt ervoor dat je graag de snelheid erin houdt. Een fietsen/" 7136 target="_self">fiets die je aanspoort op de toppen van je tenen te lopen. Een tandje bijschakelen.

Pfff, leuke wandeltocht

De dikke banden aan de andere kant houden het comfort er in wanneer we over ruw terrein rijden. Wanneer brede paden veranderen in singletracks en wanneer singletracks veranderen in onontgonnen gebied. Een iets lichtere versnelling voor, een setup met Eagle cassette achter zou het geheel nog wat toegankelijker maken. Maar eerlijk is eerlijk, de paden waar we overheen werden gestuurd staken ver boven de classificatie ‘gravel’ uit.

Madmen bikes
bombtrack.com

Share this post