Een voormalige huurfiets kopen: goed plan?

Een voormalige huurfiets kopen: goed plan?

In fietsen/" 7136 target="_self">FIETS 8 staat een ‘Doorgetest’ van een Fuji SL, een voormalige huurfiets van Fred Rompelberg. Daar staat ook dat wat meer info zouden geven wat niet in de rubriek paste.

Mallorca

Rompelberg is al jaren actief op Mallorca. En het voert al jaren een eigen huurfiets. In het begin waren dit de opvallend gele alu modellen, later waren er onder andere Apex en Isaac racers. En de laatste jaren is Fuji de leverancier. Alu racers, carbon en carbon aero met Di2. De Fuji SL is in principe een standaard model, maar dan aangepast voor de verhuur. Logisch, omdat een huurfiets anders gebruikt wordt dan je ‘eigen’ racer. En dus heeft de Fuji SL een alu zadel en stuurpen, een alu stuur, 50/34 Ultegra crankstel en 11/32 en een wielset met Ultegra naven en 32 spaken. De onderdelen zijn die van Oval of nog van vorige merken. Alu is nu eenmaal minder gevoelig dan carbon delen. Sturen en zadelpennen worden elke week wel versteld. De wielen zijn handgespaakt met 32 spaken en betrouwbare Ultegra naven ( waar vindt je die nog?) en halfhoge velgen. Redelijk onverwoestbaar!

???

Waarom zou je een huurfiets kopen? Veel van de fietsen worden gekocht door de klanten van Fred. Op zich logisch: je gaat op vakantie, huurt een fietsen/" 7136 target="_self">fiets, die wordt afgesteld en je gaat lekker fietsen in een mooie omgeving. Dat + het weer + het buffet + het gezelschap = happy. En dat gevoel neem je ook mee als je naar zo’n ex huurfiets kijkt… Te vergelijken met volwassen mannen die vertederend naar een oude Puch of Yamaha brommer kieken… Fietsen is nu eenmaal geen harde wetenschap. Je doet dat voor je lol. En als je je oude huurfiets koopt koop je ook een stukje Mallorca…

Ja

Fred staat persoonlijk in voor de fietsen/" 7136 target="_self">fiets. Je dient de fietsen/" 7136 target="_self">fiets ook op te halen in Maastricht, thuishaven van Rompelberg. Naast een zadeltasje, computer, pomp en een stel extra banden krijg je koffie & vlaai. Mooi meegenomen! Elke ex huurfiets is natuurlijk uniek. Je kunt in principe zo opstappen op je gekochte racer, maar een extra inspectie is aan te raden. Maar is het slim? Ja. Het onderhoud van de huurfietsen is heel netjes, geen pekel, nauwelijks regenkleding/" 7139 rel="nofollow" target="_self">regen, veel zon en na elke verhuur inspectie. We hebben duurdere en slechtere tweedehandsjes gezien op MP… Er zijn ook mindere punten: de schuurplekken en krasjes en op sommige plekken wat (vlieg)roest. En de Fuji SL heeft Ultegra 6800. De nieuwe 8000 schakelt net wat lekkerder. Maar dan nog: een carbon racer gaat voor 749 euro naar de volgende eigenaar, een alu kost 200 euro minder. Verder: Fuji maakt(e) deel uit van het Duitse Advanced Sports, ook verantwoordelijk voor Breezer en Oval. We zetten de ‘e’ tussen haakjes, omdat het op dit moment niet helemaal duidelijk is ‘hoe en wat’. De Amerikaanse tak is in 2017 failliet gegaan, maar er is een doorstart gemaakt. In Nederland valt Fuji onder Vossportvision. fredrompelberg.com

Share this post