Nieuwe Shiv TT van Specialized, voor als je echt haast hebt

Nieuwe Shiv TT van Specialized, voor als je echt haast hebt

Dit is de nieuwe tijdritmachine van Specialized. De vernieuwde Shiv TT. Bob Jungels won het het Luxemburgs kampioenschap al op en Yves Lampeart pakte de tijdrit in de Ronde van Zwitserland.

De nieuweling komt alleen nog maar met discs en is toch een stuk lichter geworden dan zijn voorganger. Het scheelt 500 gram, best de moeite waard als het om tienden van secondes gaat. Zondag 7 juli is de fietsen/" 7136 target="_self">fiets te zien tijdens de ploegentijdrit in de Tour de France. Wij gewone stervelingen moeten nog tot de winter wachten voor de fietsen/" 7136 target="_self">fiets in de winkels ligt.

De fietsen/" 7136 target="_self">fiets komt in 4 maten, van XS tot L en beschikbaar als complete fietsen/" 7136 target="_self">fiets of als ‘module’ (frame, vork, stuur, zadelpen). De complete fietsen/" 7136 target="_self">fiets wordt afgemonteerd met een SRAM AXS eTap groep. 12 Speed en hydraulische schijfremmen dus. De 10-28 cassette maakt al duidelijk dat het hier niet om een klimfietsje gaat, mocht je dat idee nog hebben na het zien van het futuristische frame. Verder met eigen 64mm hoge Roval wielen, de CLX64 Disc versie en een Roval 321 Disc achterwiel. Zo ben je op alle omstandigheden voorbereid.

DT Swiss levert de 240 naven met keramische lagers. Een eigen Shiv TT integrated aerobar zorgt dat je ook op hoge snelheid nog goed de bochten doorkomt. Turbo Cotton banden met 320 TPI helpen de rolweerstand tot een minimum te beperken. Ook mooi nieuws is dat er nu een bracket met BSA draad in zit.

Veel veranderd

De geometrie is compleet op de schop gegaan en ook de voorkant is flink aangepakt. Wat direct opvalt zijn de extreem laag geplaatste seatstays. Die zitten op de limiet van wat door de UCI wordt toegestaan. Het levert volgens Specialized meer balans op én zorgt voor minder verstoring van de airflow. SRAM’s Blipbox zit netjes verstopt onder de stuurpen. Hier sluit je alle satellietshifters op aan.

De wielbasis is iets langer geworden, ook weer voor meer stabiliteit. Ook de spacers zijn anders, het stuur is vernieuwd, waarmee veel gewicht is bespaard. De cockpit is in totaal 200 gram lichter geworden. Er is ruimte voor maximaal een 58 tandwiel, voor de echte ‘Jerommekes’. Voor mocht je aan de standaard gemonteerde ’50’ niet genoeg hebben. Een dubbel is overigens ook te monteren als je de 1×12 optie niet handig vindt.

Prijzen:

Shiv TT S-Works Disc Etap  | EUR 12.499
Shiv TT SW Disc Module   | EUR 4.999

Share this post