Nieuw: Cube Litening C:68 X

Nieuw: Cube Litening C:68 X

Gewoon, bij mij in de straat. Hee, wat komt daar nu langs vliegen, zo onder de boog van de laatste kilometer? Het was geel en blauw en aero. Een totaal ander model als waar de mannen tot dan op reden. Geen tijd om een foto te maken. Twee dagen later hadden we alle tijd om de de nieuwe Cube Litening C:68 X op de gevoelige plaat te zetten.

Tour

Juist, we hebben de fietsen/" 7136 target="_self">fiets 23 juni al even kunnen spotten: enkele renners van Wanty-Groupe Gobert reden met de nieuweling in de ZLM Tour. En die eindigde in Tilburg die zondag. Het betreft de nieuwe Litening C:68 X. De Litening serie is de ‘hard core’ race van het Duitse Cube. Nu reden de mannen al wel met de Litening met schijfremmen, maar dat was nog de ‘oude’ versie. Goede fietsen/" 7136 target="_self">fiets, comfortabel -maar totaal niet aero. En tja, dat moet nu wel… Deze ‘X’ is duidelijk in de windtunnel ontworpen. Plat profel, interne zadelpenklem, flat mount remmen, steekassen en ruimte voor banden tot minimaal 28 mm -30 past ook, maar niet elk type band. En niet alleen het frame komt uit de windtunnel, ook de stuurinrichting.

Die valt meteen in het oog. In samenwerking met Acros heeft Cube een lagering ontwikkeld voor de balhoofdbuis, wat samen met de deelbare spacers naadloos aansluit op de cockpit. Die is er in vier uitvoeringen ( 90 X 40, 100 x 42, 110 x 44 en 120 x 44). De remleidingen lopen door de stuurpen om aan de achterkant van diezelfde stuurpen het frame in te duiken. Ze lopen vrij van de lagers! Nu biedt Cube de C:68 X alleen compleet aan en alleen met ‘E’ groepen, maar het frame is ook compatible met mechanische groepen. De junction zit dan in het uiteinde van het stuur. De Di2 batterij zit in de onderkant van de onderbuis; de renners klaagden nog wel eens dat bij Vlaamse koersen de batterij als die in de zadelpen zat er uit trilde -en naar beneden denderde het frame in en dan ‘viel de stroom uit’… Nu we het toch over de coureurs hebben: Ritchey sponsort de ploeg en de standaard Litening fietsen zijn met Ritchey stuur, stuurpen en zadelpen uitgerust, maar omdat de C:68 X zulke specifieke delen heeft zullen de profs ook met de Cube delen gaan koersen.

Koopje

We konden op voorlopig warmste dag van het jaar een rondje draaien met de C 68:X SLT. De meest prijzige uitvoering van de C:68 X. Nog niet helemaal in de uitvoering zoals die geleverd gaat worden, omdat DT Swiss op dit moment te veel vraag heeft naar de ARC wielen… Zo compleet met Newmen wielen weegt een 56 inclusief twee bidonhouders en zonder pedalen 7,40 kilo. Eerst even over de prijs: bijna 7.500 euro is veel geld, maar bedenk dat als je een aero racer van een ander merk met RED eTap AXS wil je snel meer dan ‘10’ kwijt bent… De vraag: is deze Cube dan ook een 7 waard? Nee. Maar ook nog geen 10. Meteen maar: wij zouden zeker een dikke 8 geven. Het gewicht is ruim in orde, het stuurgedrag is ‘Litening’: het is een pure racebak. Daarnaast schakelt RED eTap prima en je rijdt natuurlijk wel mooi met 12-speed. Het geheel maakt ook lekkere ‘herrie’: SRAM maakt zowiezo al wat meer kabaal, het resoneren van de machinekamer met de grote oppervlaktes van zowel het frame als de velgen geven alles lekker door. Dat zorgt wat ons betreft ook voor pluspunten! We konden zo onderweg niks ontdekken wat we niet prettig vonden. Waarom dan toch geen 10? Het meest bepalend is zonder twijfel de cockpit. En die is ‘doorsnee’ aero: platte bovenzijde, compact onderzijde. Je hebt alle ruimte voor je handen, zowel op de hendels als onderin. Wij reden met een 100 x 42; persoonlijk zou ik dan weer liever een 110 hebben gehad -maar dan weer geen 44… De toch net wat beperkte keuze zorgt voor puntenaftrek. En tot slot: het is een beest van een fietsen/" 7136 target="_self">fiets maar toont het net wat te weinig. Ja, we weten het: zwart is de meest verkochte kleur, maar als je dan het lef hebt om voor een dikke aero te kiezen mag er ook wel wat extra ‘bling’ bij… Dikke 8! We komen nog terug op de C 68:X.

C 68:X Pro € 3999,- DI2 Ultegra. 50/34. Newmen Evolution. Schwalbe Pro One TLE
C 68:X Race € 4499,- eTap AXS Force 48/35. Newmen Advanced SL. Schwalbe Pro One TT
C 68:X SL € 6499,- Di2 Dura-Ace, 50/34. DT Swiss ARC 1400. Schwalbe Pro One
C 68:X SLT € 7499,-eTap AXS Red, 48/35, DT Swiss ARC 1100. Schwalbe Pro One

Verkrijgbaar vanaf oktober/november, zes framematen.
Fotografie: Felix Meiyer

Share this post