Italiaanse fabrikanten over de lock down

Italiaanse fabrikanten over de lock down

In FIETS nummer 8 staat een test van een viertal Italiaanse racers. Daarbij hebben we ook gevraagd aan een aantal fabrikanten hoe ze met de lockdown zijn omgegaan. In het blad staat een reactie van Giulio Guidato van Ciöcc over hoe zij de afgelopen maanden zijn doorgekomen. Hier nog twee reacties vanuit Wilier en Basso.

Luca Violetto van Wilier Triestina;

De fabriek ligt in de regio Veneto, in het noordoosten van Italië. Hoeveel arbeiders zijn er bij de fabriek / locatie betrokken? Luca ‘We zijn in totaal met 46 mensen. In de piek van de quarantaineperiode voor Italië, rond begin april, sloot de fabriek twee weken. De assemblagelijn stopte, maar de verkoop en marketing bleven vanuit huis werken om de toekomst te heroverwegen en oplossingen te vinden om de verkoop te stimuleren, om de omzet die in maart en april verloren was te halen. Gelukkig is iedereen veilig. Het bedrijf is door de regionale overheid geselecteerd als een van de 70 bedrijven om de nieuwe veiligheidsprotocollen te leiden, om andere bedrijven te leren veilig te werken.

We startten opnieuw rond 20 april, met een grote vraag vanuit de markt. Natuurlijk moesten we onze ruimte op een andere manier gebruiken, met meer afstand tussen arbeiders’. Wat is het perspectief voor de rest van het seizoen? ‘De gekke toename van de vraag was onvoorspelbaar. In mei telt onze website + 180% gebruikers in vergelijking met mei 2019. We zijn al gestopt met de promotie van het modeljaar 2020 om ons te concentreren op de nieuwe modellen die in de tweede helft van het jaar uitkomen, vanaf eind augustus.

Joshua Riddle, Basso.

Waar staat de fabriek? Regio Veneto, Italië. We hebben drie faciliteiten: koolstof in Vicenza, prototyping + lak in Dueville, eindmontage en magazijn (en kantoren) in Bassano del Grappa. In totaal 35 mensen. Heeft u de fabriek gesloten of gesloten en wanneer (datum) en voor hoelang?  Joshua: ‘De situatie hier in Italië is moeilijk geweest. Het was ingewikkeld omdat we misschien het eerste land in de EU waren dat de schadelijke gevolgen van de COVID19-pandemie ondervond. We hebben meer dan twee maanden geleden onder een volledige stillegging nadat we de maatregelen geleidelijk hebben opgevoerd. In de vroege stadia ondervonden we een enigszins concurrentievoordeel zolang we onze fabriek draaiende konden houden. Doordat we een van de weinige bedrijven zijn die hun frames in eigen huis produceren, lakken en bouwen, werden onze toeleveringsketens in de eerdere stadia niet het minst beïnvloed (wat framesets betreft). Andere merken die volledig afhankelijk waren van uitbestede goederen uit fabrieken in het verre oosten, werden harder geraakt omdat goederen niet konden worden geproduceerd of verzonden. Het probleem vorderde echter gestaag en we gingen van gedeeltelijke stopzetting naar een volledige sluiting in Italië, waarna we nog steeds bestellingen konden verzenden, maar alleen van goederen die al waren geproduceerd. (fabrieksarbeiders voor de productielocatie konden niet aan het werk vanwege de stillegging).

We hebben maatregelen genomen om de meest efficiënte manier te garanderen om het bedrijf te runnen en tegelijkertijd de grootst mogelijke veiligheid te garanderen voor alle betrokken partijen. Bijna iedereen werkte vanuit huis, met uitzondering van een skeletploeg die tijdens het werk volledig geïsoleerd van elkaar kon blijven. Na deze lange periode van rust hebben we alle tijd gehad om na te denken over de situatie in het algemeen. We hebben er een nieuw product en campagne omheen ontwikkeld. Niet alleen de Overcome-campagne waar we de afgelopen weken over spraken. De belangstelling is erg hoog en de fietsverkopen doen het buitengewoon goed. Dit is niet alleen positief voor ons, maar ook voor de hele fietssector en beweging … en ook voor, hopelijk, de samenleving als geheel.

Share this post