Snelste Fulcrum Zero wielset nu ook voor schijfremmen

Snelste Fulcrum Zero wielset nu ook voor schijfremmen

Fulcrum Racing Zero wielen bestaan al een poosje. Eerst als lichte aluminium wielsets, daarna kwamen er de carbon versies bij. Vorig jaar kwamen daar aluminium modellen voor schijfremmen bij. Maar de lichtste en snelste carbon Zero wielen waren er nog niet voor schijfremmen. Om de collectie compleet te maken is dat gat nu ook gevuld met deze Zero Carbon DB. Met een gewicht van 1450 gram en een adviesverkoopprijs van 1999 euro.

Torsie

Schijfremmen brengen andere krachten met zich mee dan velgremmen. Daar moet je bij het maken van een wielset rekening mee houden. De Fulcrum Racing Zero Carbon DB is er speciaal voor gebouwd. Met oversized flensen en -ook al- oversized dubbel butted spaken is een, volgens Fulcrum, bijzonder stijf wiel gebouwd dat al die torsiekrachten prima aankan.

De fraaie carbon velg is 30 mm hoog. De carbon layup is zo gemaakt dat op de plaatsen waar het nodig is extra stevigheid zit (bijvoorbeeld rondom het ventiel) en op de plaatsen waar dat kan is juist weer minder materiaal toegepast om gewicht te besparen. ARC technology noemen de Italianen dat. Bij ieder spaakgat is een laagje schuin geplaatst unidirectioneel carbon te zien. Het geeft een bijzonder optisch effect. Het gebruikte carbon is voor het grootste deel T800.

Ook dit Fulcrum wiel heeft hun ‘2-Way-Fit’ en is dus geschikt voor zowel draadbanden als tubeless gebruik. Tape is voor dat laatste niet nodig, want er zijn geen gaten te vinden in het velgbed. De interne breedte is 19 millimeter, Fulcrum raadt hiervoor 25 of 28 mm bandjes aan.

Alu naaf

De achternaaf is gemaakt uit 1 blok aluminium, voor een zo stijf mogelijk geheel en om torsiekrachten vanuit de aandrijfkant te weerstaan. Daar heb je aan de voorkant geen last van (behalve door de remschijf), daar heeft Fulcrum voor de naaf gekozen voor alu flenzen met een middenstuk van carbon. De 21 spaken zitten in het Two- to-One schema gespaakt. 14 spaken aan de kant waar de meeste krachten op komen, de resterende 7 dus aan de andere kant. Er is gebruik gemaakt van ceramische lagers.

Specificaties

Geschikt voor: Clincher en Tubeless
Discipline: Road/Gravel
Gewicht: 1450 g
Velg: Carbon
Velg materiaal details: Full Carbon, UD, with ARC technology (Twill)
Velghoogte: 30 mm
Velgbreedte: 26,5 mm
Binnenbreedte: 19 mm
Remsysteem: Schijfremmen
As-compatibiliteit Voor: QR / HH15-100 / HH12-100
As-compatibiliteit Achter: QR / HH12-142 / HH12-135
Spaken voor: 21, Two to one™, Left 14 – Right 7
Spaken achter 21, Two to one™, Left 7 – Right 14
Spaken: Aluminum, Aero, straight pull
Nippels: Aluminum
Voornaaf: Carbon, Aluminum oversize fl ange
Achternaaf: Aluminum, Aluminum oversize fl ange
Lagers: USB™ ceramic; Adj. Cup & Cones bearing system
Others Plasma treated HG freewheel; Aluminum Axle
Gewichtslimiet (fietser): 109 kg
Body: HG11 , Campagnolo, XDr

Share this post