Schwalbe Aerothan. Als het echt niks mag wegen.

Schwalbe Aerothan. Als het echt niks mag wegen.

Je hebt binnenbanden en je hebt hele lichte binnenbanden. Nu heb je ook doorzichtige binnenbanden. Aerothan. Lichter dan haast alles wat op de markt te vinden is en ook nog eens gewoon heel kicken om te zien. Ook al verstop je het in je zwart gekleurde buitenband.

Binnenbanden raken met uitsterven bedreigt. Mountainbikes van serieus niveau zijn haast standaard tubeless. Merken als Trek leveren tegenwoordig vloeistof en ventielen standaard mee. Geen reden om nog te twijfelen. Ook in het racesegment knabbelt de tubeless setup langzaam aan steeds een beetje markt op.

Wil je niet aan tubeless, of neem je voor de zekerheid toch een los binnenbandje mee onderweg (slim). Dan kun je een vier euro butyl bandje halen bij de lokale fietsenmaker. Fietsers die al even meedraaien kunnen zijn blijven hangen bij de groengekleurde latex binnenbanden van Michelin. Soepeler. Lichter. Maar ook minder lekbestendig. Als antwoord hierop is sinds een aantal jaar een oranje gekleurde binnenband te koop. Turbolito heet het ding. Klein als een rolletje pepermunt. 23 gram voor de aller lichtste raceversie en met uitneembaar ventiel. De ultieme, peperdure thuiskomer of het perfecte cadeau om je ‘ik heb alles al’ fietsmaatje mee te verassen tijdens z’n verjaardag. Iets later kwam ook Revoloop met eenzelfde soort binnenbandjes.

Vanaf vandaag maakt ook Schwalbe binnenbanden die superlicht licht zijn. Ze stuurden ons een doosje op vol doorzichtige binnenbandjes. Aerothan.

Aerothan is niet enkel de naam van het idioot lichte binnenbandje. Het is ook de naam van het door Schwalbe zelf ontwikkelde materiaal. Dit is namelijk geen Butyl of latex. Nee het is een soort kunststof. Aerothan is licht, maar ook vrij stug waardoor de lekbestendigheid hoog moet zijn. De doorprikkracht moet tot 2x hoger zijn dan een Turbolito band. In vergelijking met een normale binnenband is diezelfde doorprikkracht zelfs 4 maal zo hoog. De rekbaarheid is dan weer gelijk aan een latex bandje.


De binnenband word in Duitsland. Met een extra seal word het bandje aan elkaar ‘gelijmd’

Ben je geen fan van tubeless, dan is zo’n Aerothan bandje een makkelijke manier om wat gewicht te besparen. Eens kijken wat de weegschaal zegt. Als mountainbiker stuurt Schwalbe mij enkel de 29” mtb binnenbanden op. Edwin kreeg de dunnere maten voor de racefiets en gravelbike. Er is keus uit twee modellen. Een 29 en 29+ versie. fietsen/" 7136 target="_self">Fiets je met buitenbanden van 2.0 tot 2.3 inch breed, dan voldoet de 29” versie. Gebruik je 2.4 of breder, dan is de ‘+’ versie aan te raden.

Zoals op de foto’s te zien is bespaar je eenvoudig ruim de helft van het oorspronkelijke gewicht. Dat is al snel 200 gram winst. Wel is het gewicht van de band met 95 gram bijna 10 gram zwaarder dan de geclaimde 87 gram die op de doos staat. Klinkt niet veel, maar alsnog bijna 10 procent!.

Monteren van zo’n bandje gaat trouwens hetzelfde als je gewend bent. Al moet ik bekennen dat ik bij het oppompen wel 3 keer heb gecheckt of alles goed zat. Zo’n doorzichtig bandje voelt toch wat fragiel.

Voor wie is Aerothan? Een fijne manier om voor relatief weinig geld 200 gram te winnen. Er zijn dagen dat ik meer geld heb uitgegeven om dezelfde winst te boeken (om vervolgens via de mac-drive terug naar huis te rijden). Helemaal ideaal is de band als thuiskomer. Niet enkel omwille van het gewicht, met name omdat het formaat flink compacter is dan een gewone binnenband. De komende tijd rijden we rond met de doorzichtige bandjes. Eens zien of die lekbestendigheid echt zo goed is.

Share this post