Rotor 1X13, praktijkervaring van een lezer

Rotor 1X13, praktijkervaring van een lezer

Naar aanleiding van het artikel ‘Omschakelen’ in fietsen/" 7136 target="_self">FIETS 9 kregen we een mailtje van lezer Teun Rijke. Hij is een van de weinigen die met een Rotor 13 speed groep rijdt! We delen hier zijn ervaringen.

1 X 13

‘Leuk artikel in de laatste fietsen/" 7136 target="_self">fiets over aandrijvingen. Ter aanvulling, naast SRAM, Shimano en Campagnolo is er nog een alternatief. Rotor 1×13. Zelf rij ik op mijn wegfiets sinds dit voorjaar met een Rotor 1×13. 44T voor en 11-39 achter. Komt overeen met compact 50/34 en 11-30 achter. Bevalt prima! Nodig hier in Nederland? Soms als het hard waait voor de wind, dan gebruik ik de 10 (ik woon in de kop van Noord-Holland, daar waait het altijd). In de Ardennen, ging Luik-Bastenaken-Luik prima, met dezelfde cassette. Waarom 1 blad voor? Hiermee maakte ik al kennis met strandraces, daar beviel het prima en had zeker niet het gevoel dat ik iets tekort kwam in voor- en tegenwind of de duinen op.

Ovaal

Op mijn wegfiets reed ik compact met ovale bladen. Dat ovaal voor ging wel eens mis met schakelen, ketting eraf! Niet zo heel erg, tenzij je in de bergen rijdt of in de Ardennen. Het gebeurde mij elke keer wel eens. En dan stond je ernaast en de ketting ook wel eens vast tussen crank en frame. Een beetje vloeken dus. 1,5jr geleden ben ik begonnen met enkel blad voor op de wegfiets. Voor gebruik alleen in Nederland met een 11-25 cassette en 44 voor. De limiet lag bij windkracht 5-6: bij tegenwind (te zware cadans) als voor de wind (als een gek draaide de beentjes). Maar geen gezeur meer bij schakelen voor. Bijna ideaal dus. Toen Rotor 1×13 aankondigde was ik direct voor. 3800km verder ben ik erg blij: zowel vlak in Nederland met veel wind als in de Ardennen’.

Share this post