Review: Hutchinson Piranha 2 CX

Review: Hutchinson Piranha 2 CX

Het Franse Hutchinson heeft een compacte lijn aan off road banden voor ‘700C’ wielen. In goed Nederlands: bandjes voor om je racewielen. Om naast het asfalt te rijden.

Vier

Er zijn vier types: de Black Mamba CX, Toro CX, Piranha 2 CX en de Wet Track. Hier even de uitleg zoals Hutchinson meegeeft. De Black Mamba CX is uitstekend geschikt voor een snelle, droge ondergrond. Prima bruikbaar dus voor het begin van het seizoen wanneer het parcours er nog hard bij ligt, en wellicht nog niet bedekt is onder een laagje modder of sneeuw. Deze bijzonder veelzijdige band is licht en herken je aan zijn agressieve noppenpatroon. De band is beschikbaar als Tubetype, Tubeless Ready en Tubular, in 32 en 34 mm breedte en nu ook in 38 mm en 650B x 50.

De Toro CX is een van de meest populaire en meest performante cyclocrossbanden in het Hutchinson-gamma. Net zoals zijn MTB-broertje, wordt deze band gekenmerkt door uitgesproken noppen die zorgen voor uitstekende tractie in modderige omstandigheden. Tegelijk wordt de modder ook vlot van het bandoppervlak afgevoerd. De 127 TPI-behuizing zorgt voor zekerheid en veelzijdigheid. De band is beschikbaar in zowel een Tubeless Ready- als een wedstrijdklare Tubular-versie.

De Piranha 2 CX is de ideale ‘tussen-de-twee-band’: geschikt voor verschillende terreinen tijdens een en dezelfde rit. Hij bestaat in een Tubetype- en Tubeless Ready-versie, en is op het lijf geschreven van recreatieve renners. Zij kunnen kiezen uit een breedte van 32 of 34 mm. De bredere versie is de uitgelezen band voor gravel, zeker als je de kleinere noppen van de band in rekening brengt, die ook op losse ondergrond hun efficiëntie bewijzen. De Tubeless Ready-versie zorgt voor extra comfort en verkleint de kans op lekrijden.

Wet Track: deze band bestaat in slechts één maat, als 700×34, en enkel als Tubetype. De geknipte band dus voor de recreatieve renner die graag de modder opzoekt. Het verschil met de Piranha? Meer uitgesproken noppen, met meer tractie tijdens het remmen. Hij doet het overigens ook prima op losse gravelondergrond.

34 mm

Wij kozen voor de Piranha 2 CX. En dan in de 34 mm versie. Met een binnenbandje. Meteen maar: waarom Hutchinson voor 34 kiest is ons een raadsel. Officieel mag je crossen met banden of tubes tot en met 33 mm. Dat wordt gemeten met een soort kastje; past dat over de band dan mag je starten. Er wordt van alles uit de kast getrokken om deze ‘33’ regel te omzeilen: de band wel smal maken bijvoorbeeld, maar tegelijkertijd net wat hoger. Dan, als je eenmaal onderweg bent, zakt de band vanzelf wat in waardoor je al snel met een ‘35’ onderweg bent… We hebben de 34 opgemeten en volgens ons komt die door elke keuring… Daarnaast heeft Hutchinson de Piranha CX ook voor Gravel bedoeld; en daar zijn vooral geen regels…

360 gram

Een bandje weegt 360 gram, heeft een vouwbare hieldraad en is opgebouwd rond 127 tpi. Hutchinson geeft tips voor de bandenspanning: 2/2.2 bar als je max 60 kilo weegt, 2.4/2.6 bar als je tussen 60 en 80 kilo weegt en voor alles daarboven tussen de 2.8 en 3 bar. De Piranha 2 CX is tubeless ready. Op het middenterrein heeft de band twee streepjes en een klavertje vier, aan de zijkanten ‘vierkantjes’. Dikke noppen? Nee. Ze zijn aan de zijkant maximaal 3 mm hoog, midden op slechts 2 mm.

Rollen

Ze zijn het best op hun plek op terrein waar je weinig grip ‘rechtdoor’ nodig meent te hebben. Ze rollen uitstekend. Ga je een bocht in dan pakken de vierkantjes hun taak serieus op: grip! Ruim voldoende als het A. nog lekker droog is en B. je weet hoever je gaat hangen in de bocht. Daarnaast: rond 2,5 bar in de band is voor recreatief gebruik het mooiste. Ga je echt wedstrijd crossen dan is een lagere bandenspanning aan te raden. Dan komt ook eerder de tubeless versie in beeld; dan kun je met minder lucht in je banden zonder bang te zijn om lek te rijden. Wordt het echt modderig dan heb je wellicht meer behoefte aan ‘meer’. Meer als in meer noppen en meer grip. Ook mooi: de prijs. Rond de 29 euro kost een bandje.

Meer info: hutchinsontires.com

Share this post