Team Jumbo-Visma rijdt zaterdag in het snelste tijdritpak

Team Jumbo-Visma rijdt zaterdag in het snelste tijdritpak

Zaterdag de 19e heeft Pogacar nog 1x kans om zijn landgenoot Roglic uit het geel te rijden. Dat moet hij dan doen in de klimtijdrit naar de top van La Planche des Belles Files, over 36 kilometer. Dat wordt ‘m niet alleen moeilijk gemaakt door de superbenen van Roglic, hij is ook nog in het nadeel qua kleding. Volgens Agu tenminste. Zij maakten, naar eigen zeggen, het snelste tijdritpak in het peloton.

Kledingsponsor Agu maakte voor de renners van Team Jumbo-Visma een snelpak dat tot 1,3% tijdwinst opleveren. En het is niet alleen snel, maar ook nog mooi. Tom Dumoulin en Wout van Aert rijden in een gepersonaliseerd pak. Die van Tom heeft WK-strepen, terwijl Wout in een speciale Belgische kampioensversie koerst.

Het juiste tijdritpak, strak passend, luchtig en vooral snel, kan in een tijdrit net het verschil maken. Agu werkte afgelopen jaar samen met de TU Eindhoven aan een verbeterde versie van het pak. Hoogleraar Bert Blocken: “Alle tijdritspecialisten van het team beschikken over een op maat gemaakt pak, specifiek aangepast en in de windtunnel getest. Een zeer intensief proces dat 3,7% minder luchtweerstand en tot 1,3% tijdwinst oplevert ten opzichte van de beginsituatie.”

‘Iedere milliseconde telt’

Team Jumbo-Visma onderschrijft het belang van het continu vernieuwen van het snelste tijdritpak. Directeur Richard Plugge: “Voor renners als Primoz Roglic en Tom Dumoulin telt iedere milliseconde. Tijdwinst is enorm belangrijk en is te vinden in de kleinste details. AGU heeft er de afgelopen jaren echt de schouders onder gezet en ons naar het volgende niveau gebracht.” Bij het ontwikkelen van snelle tijdritpakken draait alles om aerodynamica: hoeveel watt hebben renners nodig om zo snel mogelijk te kunnen fietsen? AGU creëert de snelste pakken door een mix van verschillende materialen en stoffen te gebruiken en die in een bepaalde richting te plaatsen. De renners en productontwikkelaars hebben de pakken uitgebreid getest in windtunnels. Na de klimtijdrit zullen we zien of de missie geslaagd is.

Share this post