Getest: Rudy Project Spinshield, lekker groot en opvallend

Getest: Rudy Project Spinshield, lekker groot en opvallend

Rudy Project heeft al veel mooie brillen op voorraad, maar met de Spinshield doet het Italiaanse bedrijf ook helemaal mee in de hoe-groter-hoe-beter-hype. De Spinshield ziet er om als door een ringetje te halen uit en – belangrijker nog – heeft een heel vriendelijke prijs.

We kennen Rudy Project van de helmen en brillen. Onder andere Bahrain-McLaren maakt gebruik van hun diensten en tot en met vorig jaar reden ook de renners van Lotto Soudal met brillen van Rudy Project. Profs zoals Mikel Landa en Wout Poels zagen we het afgelopen seizoen vooral met de iets oudere Defender (de bril waar zelfs Vincenzo Nibali nog mee reed) en de Cutline, waarbij het mogelijk is om het frame volledig los te koppelen van het glas en de bril dus meerdere ‘looks’ heeft.

Rudy Project SpinshieldMet de Spinshield zagen wij de renners afgelopen seizoen niet. Dat kan meerdere oorzaken hebben, zoals de beschikbaarheid, de functionaliteit of de kwaliteit. Waarom? De Cutline en Defender zijn echt de absolute topbrillen in de collectie van Rudy Project. Ik mocht ze allebei al een keer uitproberen en vond beide brillen best prima. De Defender zat goed, maar vind ik wat frame betreft wel aanwezig. Bij de Cutline was dat probleem verholpen omdat je het onderframe weg kunt halen. Kwalitatief gezien prima brillen, maar qua uiterlijk een beetje dertien in een dozijn.

Rudy Project Spinshield
De Spinshield is betaalbaarder en wordt daarnaast niet echt bestempeld als een race-bril, maar meer als een lifestyle-bril. “De Spinshield combineert een edgy, stijlvol design met prestatiedrang. Het zorgt voor onbeperkte oogbescherming en superieur oogcomfort”, schrijft Rudy Project er zelf  over. Wat opvalt is dat de Spinshield vooral in de lengte een stuk aanweziger is dan de Defender en Cutline.

Om de nieuwe bril te vergelijken met soortgelijke modellen van andere merken hebben we ze langs de meetlat gelegd. De Spinshield is 16 centimeter breed en 6 centimeter lang. Daarmee is-ie in de breedte weliswaar 2 centimeter kleiner dan bijvoorbeeld de Defender, maar is de Spinshield in de lengte juist weer een centimeter langer. En dat zie je ook: de bril oogt massaler. Plaats hem qua grootte maar in het rijtje met de POC Clarity, 100% Speedcraft of Oakley Sutro.

In totaal zijn er zes varianten van de Spinshield. Ik ontving de variant met wit frame en goud glas, lekker stijlvol. Eigenlijk maakte het me helemaal niets uit welke kleur ik kreeg opgestuurd, want oprecht vind ik alle varianten wel iets hebben. Met een gewicht van amper 26 gram is de Spinshield lekker licht. Het is echt een fijne bril voor zonnige omstandigheden, want daar zijn de glazen ook naar. De glazen beslaan niet snel en dat is eigenlijk wel opvallend, want ventilatiegaten zie ik niet. Hoewel de bril aan de buitenkant goud kleurt, wordt het zicht grijzer.

Rudy Project Spinshield
Een lekker breed vizier. 

Niet verstelbaar
Tot zover de goed-nieuws-show. Het slechte nieuws – en tevens de enige minpunten: het neusstuk is niet verstelbaar en ook de pootjes buigen niet mee. Bij mij maakt het om eerlijk te zijn niet uit, want de bril zit gewoon goed. Ook is het niet mogelijk om het glas te vervangen. Je moet het hier dus onder alle omstandigheden mee doen en dat is prima. Vooral tijdens zonnige ritten heb je een goede aan de polycarbonaat zonneglazen. Het is echt zo’n bril waar je mee opvalt bij je fietsvrienden. Doe hem op en ongetwijfeld krijg je er een paar opmerkingen over.

De Spinshield is voorlopig mijn favoriet. Zowel onder prima weersomstandigheden als onder slechte doet-ie het gewoon goed. Het glas beslaat niet snel en dat is een pré. Dat grote brillen ook niet duur hoeven te zijn bewijst Rudy Project hier wel mee, want met een adviesprijs van €139,99 is de Spinshield ongeveer even prijzig als de Sutro of Speedcaft. Het mooiste aan de Spinshield vind ik het panorama-zicht. Waar je ook kijkt: overal kijk je door je bril heen. Dat maakt het prettig. Daarnaast zorgt het er in de koude wintermaanden voor dat er nauwelijks wind langs je ogen raast.

Kortom: een bril om alvast elke maand wat geld voor opzij te zetten, zodat je er straks een in april kunt kopen als de korte broek weer aan kan en de bril tot zijn recht komt.

Lees ook

SRAM groepen, dit is wat je moet weten over SRAM


Share this post