Getest: Limar S9, de bril van Astana

Getest: Limar S9, de bril van Astana

Meestal weegt een fietsbril zo’n 30 gram. Voor de echte gewichtsfetisjist is de Limar S9 een bril om handen en vingers bij af te likken, want op de weegschaal geeft de teller slechts 24 gram aan. Een ultralichtgewicht dus, maar hoe zit ie? Wij hebben het getest.

Limar S9

Limar maakt zowel helmen als brillen, onder andere voor de profs van Astana en Gazprom-RusVelo. Voor de prijs hoef je de brillen van Limar niet te laten liggen, want de goedkoopste is €29,95 en de duurste €89,95. Voor een racebril is dat echt een habbekrats. De Limar S9 kost je €69,95, en dat zou je van een afstandje niet verwachten.


De S9 is lekker breed en houdt veel tegemoetkomend vliegverkeer tegen.

Tegenwoordig is het motto: hoe breder de lens, hoe beter. Limar gaat met die hype mee en heeft ook een bril met brede lens op de markt gebracht. De lens van de S9 is 14 centimeter breed en is niet omringd door een frame. Dat scheelt in het gewicht, want op de teller geeft de bril slechts 24 gram aan. Extreem licht.

De pootjes zijn heel dun en gemaakt van het ultralichte grilamid tr90. Aan de binnenzijde van de pootjes zit een kleine strook rubber voor extra grip en comfort. De lens is van polycarbonaat en heeft een grijs randje. Dat randje is gematteerd en lijkt op een frame. Het rubberen neusstukje is in tegenstelling tot de pootjes wel verstelbaar.

Specificaties:
– Pootjes gemaakt van grilamid tr90
– Polycarbonaat lens met anti-kraslaag en matte rand
– Gespiegelde glazen, categorie 3 lens
– Rubberen neusstukje, verstelbaar
– Gewicht: 24 gram
– Kleuren: Matzwart, wit, blauw en zwart/rood
– Adviesprijs: €69,95

Limar S9
Goed zicht met de S9.

Dat de bril zo licht is, heeft ook gevolgen voor de prijs. Dat merk je aan het gebruikte materiaal, want dat is namelijk niet heel veel, zie bijvoorbeeld het frame. Of beter gezegd: het frame dat er niet is.

In de auto en op het terras (ja echt) is het een heerlijke bril, maar op de fietsen/" 7136 target="_self">fiets had ik toch continu het idee dat hij elk moment van mijn neus af kon vallen. Heel veel heeft de S9 namelijk niet om handen, en het is bijvoorbeeld ook niet mogelijk om de pootjes te verstellen.

“Op de weegschaal geeft de S9 slechts 24 gram aan”

Tijdens het fietsen heb je door de brede lens geen last van de wind, regenkleding/" 7139 rel="nofollow" target="_self">regen of vuiltjes. Dat is een groot voordeel. Het zicht is prima en maakt het allemaal iets donkerder. Het is prima kijken door de gespiegelde glazen, al heb ik niet het idee dat de lens je heel veel bescherming biedt tegen de zon. Vooral op een bewolkte dag is het prettig rijden met de S9.

Limar S9

Qua looks heb je een goede aan de S9. Het heeft wat weg van een 100% bril, maar dan iets kaler en een stuk goedkoper. Met deze bril val je gegarandeerd op en haal je een heus lichtgewicht in huis. De bril valt helaas niet te upgraden (lenzen niet vervangbaar), maar daar kunnen we bij een adviesprijs van €69,95 iets bij voorstellen.

Kortom: voor de prijs hoef je ‘m niet te laten liggen en voor de kwaliteit eigenlijk ook niet. Wat betreft gewicht en looks scoort hij een ruime voldoende.

Plus- en minpunten:
+ Extreem licht
+ Goede prijs-kwaliteitsverhouding

– Weinig aan te veranderen


De Limar S9 wordt gedragen door de profs van Astana.

Share this post